تاثیرات مراقبه و مدیتیشن در برطرف نمودن آلام جسمی و روحی

آیا شما همیشه خسته، تحت فشار و عصبانی هستید؟ آیا بدون دلیل به دیگران می پرید و عصبانی می شوید؟ خوب در این صورت، شاید تنها راه حل این موضوع، مراقبه باشد.

چرا مراقبه کنیم؟

مراقبه و مدیتیشن یکی از بهترین کارهاییست که می توانید برای  جسم و روحتان انجام دهید. شما می توانید با صرف تنها 10 دقیقه در روز، حس  و حالتان را عوض کنید، سطح انرژی تان را بالا ببرید و آرامش و آسایش خاطرتان را افزایش دهید. علاوه بر این موارد، مدیتیشن مزایای دیگری هم دارد:

مراقبه می تواند مانع از بروز آلزایمر شود

تحقیقات زیادی نشان داده اند که مراقبه، تاثیرات مثبتی روی کارکرد های شناختی مغز خصوصا در بزرگسالان دارد. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که انجام روزانه 12 دقیقه مراقبه کرتان کریا KK، ریسک ابتلا به آلزایمز را در افرادی که از ناتوانی در شناخت رنج می بردند (MCI)، کاهش دهد.

این مطالعه نشان داد که مراقبه ی KK ، نشانه های خشم و افسردگی را در میان شرکت کنندگان کاهش داده و کیفیت خواب آنها را بالا برد. همچنین این افراد، شاهد یک افزایش 43% در میزان پروتئینی به نام تلومراز بودند که از بدن در برابر آسیب های احتمالی DNA محافظت کرده و منجر به افزایش طول عمر می شود.

بهبود علائم آرترید روماتویید و آسم

در صورتی که از این دو بیماری رنج می برید، مراقبه می تواند به شما کمک کند. مطالعه ای که در 2013 در دانشگاه ویکانسین انجام شد نشان داد که مراقبه می تواند میزان تحمل در برابر آسم، آرترید روماتویید  و بیماری های التهابی را بالا ببرد.

9 راهکار ساده برای اینکه مدیتیشن بهتری داشته باشید
بخوانید

افرادی که از دردهای مزمن رنج می بردند، برای دو جلسه ی استرس زا، اعلام امادگی کردند. برنامه های هر دو جلسه مشابه بود اما جلسه ی دوم ترکیبی از حرکات فیزیکی و مراقبه ی آگاهانه را هم در بر می گرفت؛ نتایج جلسه ی دوم فوق العاده بود.

7 Reasons To Meditate

خواب آرام

مراقبه، درمانی مناسب برای بی خوابی است. می توانید در تختتان، مراقبه کنید. در یک بررسی، از دو گروه از افرادی که از بی خوابی مزمن رنج می بردند، خواسته شد تا یا مراقبه کنند یا در دوره ای با هدف بهبود کیفیت خواب شرکت کنند. افرادی که مراقبه را انتخاب کرده بودند، بهبود قابل ملاحظه ای را در طول مدت خواب و عمق آن تجربه کردند.

بهبود سیستم ایمنی

مراقبه، سیستم ایمنی بدن را، خصوصا برای بیماران مبتلا به ایدز، تقویت می کند. بررسی ها نشان می دهند که مراقبه بدن را به ترشح هورمون های ضد پیری وا می دارد که نقش عمده ای را در محافظت از سیستم ایمنی ایفا می کنند.

همچنین، یک بررسی در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که مراقبه ی آگاهانه،  اثر هورمون هایی که در زمان استرس ترشح می شود، را خنثی می کند.

افزایش احترام به خود

بیشتر رفتارهای انسانی، ناخودآگاه و در واقع واکنشی است، مثل نگرانی بیش از حد یا افراطی نوشیدن مشروبات، که همگی وقتی کنترل رفتارمان را به احساساتمان می سپاریم، روی می دهند. اما، متاسفانه، هر چه واکنشی تر رفتار کنید، احساس کنترل کمتری روی خود و زندگیتان خواهید داشت. خبر خوب این است که شما می توانید با مراقبه، بر این مشکل غلبه کنید.

چگونه وقتی کارمند هستیم کسب و کار خود را شروع کنیم؟(2)
بخوانید

در یک بررسی که در دانشگاه میشیگان انجام شد، از شرکت کنندگان خواسته شد قبل از مشاهده ی چند عکس ناراحت کننده، مراقبه کنند؛ در عین حال، تمامی فعالیت های مغز آنها زیر نظر بود. نتایج نشان داد آن دسته از افرادی که مراقبه کرده بودند، بهتر توانستند بر احساسات شان کنترل داشته باشند.

همچنین، مراقبه به شما کمک می کند خودتان را بهتر بشناسید و علت و انگیزه ی رفتارهای خودتا را بیابید. مطالعه ی اخیر دانشگاه واشنگتن، نشان داد که توجه نشان دادن به تجربه ی فعلی تان به دور از قضاوت، که همان مراقبه ی آگاهانه می باشد، می تواند به شما کمک کند تا در تصمیم گیری هایتان موفق تر عمل کنید، دستاورد های آموزشیتان را بهبود بخشد، احترام به خود را در شما پرورش دهید و در نهایت، رضایت از زندگی را در شما بالا ببرد.

افزایش توجه  و تمرکز

اگر از حواس پرتی رنج می برید، بهتر است هرچه زودتر مراقبه را شروع کنید. مطالعه ی جدیدی که در دانشگاه واترلوی کانادا انجام گرفته است  نشان داد که تنها 10 دقیقه مراقبه ی روزانه می تواند قدرت تمرکز شما را افزایش دهد.

این ده دقیقه، به دانشجویانی که اضطراب و استرس داشتند، آموخت که چگونه توجهشان را از نگرانی هایشان به زمان حال معطوف سازند؛ آنها سرانجام توانستند بدون حواس پرتی، فعالیتشان را به انتها برسانند.

کمک به کاهش وزن

با اینکه مراقبه کالری زیادی نمی سوزاند، اما تحقیقات نشان می دهند که مراقبه، چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی، می تواند از شما در برابر پرخوری محافظت کند.

برنامه های انگیزشی چه تاثیری در بهبود عملکرد کارمندان دارد؟
بخوانید

تحقیقات اخیر دانشگاه کارولینای شمالی نشان داد که مراقبه به شرکت کنندگان کمک کرد تا 7 برابر بیشتر از افرادی که مراقبه نکرده بودند، وزن کم کنند.

همچنین، بررسی گروه 80 نفره که مراقبه ی روزانه در برنامه هایشان قرار داده بودند، نشان داد که مراقبه، آگاهانه غذا خوردن را در میان افراد رواج داد که در نهایت منجر به از دست دادن 8 کیلوگرم وزن شد؛ افراد حاضر در گروه دیگری که مراقبه انجام نمی دادند، در مدت مشابه ، تنها 1.5 کیلوگرم از وزنشان را از دست دادند.

هنگامی که بتوانیم آرامش خود را حفظ نماییم، تمام تصمیم گیری ها و فعالیت های ما تحت تأثیر مثبت آرامش ما قرار می گیرد. استرس یا اضطراب مشکلی می باشد که همه ی ما کم یا بیش آن را داریم و همیشه تلاش می کنیم که بر آن غلبه و آرامش خود را حفظ کنیم. لازم است راه های غلبه بر استرس را بیاموزیم، که یکی از این راه ها مراقبه می باشد. در مقاله ی فوق هم نشان داده شد که مراقبه علاوه بر رفع استرس چه مزایای دیگری دارد.

استاد احمد محمدی مدرس و سخنران انگیزشی در سمینار موفقیت، همه ابزارهای مورد نیاز موفقیت، از جمله تمرکز، هدف گذاری، عادت سازی و  روش های از بین بردن استرس و حفظ آرامش را به شما تدریس خواهند نمود. جهت شرکت در این سمینار می توانید روی لینک زیر کلیک نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

1397/7/28 13:14:02 اردیبهشت 29ام, 1397|انگیزشی و توسعه فردی, مقالات|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه