تأثیر یادداشت برداری بر روی حافظه – برگزیده ای از فیلم یادگاری (Memento-2000)

درحال بارگذاری...

فیلم یادگاری(Memento) فیلمی نئو نوآور و روانشناسانه به کارگردانی کریستوفر نولان (Christopher Nolan) و محصول سال ۲۰۰۰ می باشد. کریستوفر نولان (Christopher Nolan) فیلم‌نامه را بر اساس داستان کوتاهی از برادرش، جاناتان  نولان (Jonathan Nolan) نوشته است. گای پیرس (Guy Pearce)، کری-ان ماس(Carrie-Anne Moss) و جو پانتولیانو (Joe Pantoliano) در این فیلم ایفای نقش نموده اند. فیلم یادگاری (Memento) شامل سکانس‌های سیاه و سفید که روایت آن‌ها خطی می باشد و سکانس‌های رنگی که رویدادها را به صورت برعکس (از آخر به اول) در آن‌ها روایت می گردد. در پایان داستان این دو نوع روایت‌ به هم پیوند می‌خورد.

فیلم یادگاری (Memento) در ۵ سپتامبر سال ۲۰۰۰ در جشنواره فیلم ونیز اکران گردید و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. منتقدین ساختار بی‌همتای روایت غیرخطی فیلم را تحسین نمودند. فیلم در گیشه هم موفق بود و جوایز و نامزدی‌های بسیاری را از آن خود نمود، از جمله نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین تدوین فیلم. فیلم یادگاری (Memento) به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی یاد می گردد.

کلیپی کوتاه از فیلم یادگاری (Memento) با موضوع یادداشت برداری و ارتباط آن با حافظه و یادآوری رویدادهای زندگی، تهیه گردیده است.

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و تکیه بیشتر ما به گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی، نوشتن یادداشت روی کاغذ با دست خط به فراموشی سپرده شده است. حال می خواهیم بدانیم تأثیرات یادداشت برداری به شیوه نوین و سنتی بر روی حافظه را مورد بررسی قرار دهیم. مطالب ذیل به نقل از دکتر آرت مارکن استاد روانشناسی و بازاریابی در دانشگاه تگزاس (the University of Texas)، خدمت شما عزیزان تقدیم می گردد.

یادداشت برداری با قلم و کاغذ بهتر است یا لپ تاپ؟

من حدود ۲۵ سال می باشد که در دانشگاه تدریس می نمایم و در طی این مدت شاهد تغییرات بسیاری در کلاس درس بوده‌ام. یکی از مهم ترین این تغییرات این است که هنگامی که من تدریس را آغاز نمودم، معمولاً دانشجوها در دفترچه های خود یادداشت برداری می نمودند، ولی امروزه بر روی هر میزی یک لپ تاپ قرار دارد که دانشجوها در حین گوش نمودن به درس می‌توانند با آن یادداشت برداری نمایند.

تحت تأثیر قرار دادن دیگران - برگزیده ای از فیلم جری مگوایر (Jerry Maguire)
بخوانید

یادداشت برداری با کامپیوتر فواید قابل توجهی دارد؛ برای نمونه زمانی که با یک کامپیوتر یادداشت برداری می نماییم، هر موقع به آن ها نیاز داشتیم، می‌توانیم آن ها را به سادگی بیابیم؛ زیرا طبقه‌بندی و یافتن اطلاعات در یک کامپیوتر بسیار منظم تر از یک دفتر یادداشت صورت می پذیرد و همچنین هر زمان که به یادداشت‌های خود احتیاج داشتیم می‌توانیم آن ها را بخوانیم! (از آنجایی که خود من دست خط بسیار بدی دارم این نکته را گفتم) و از همه مهم تر این که یادداشت‌های کامپیوتری قابل اصلاح می باشند و نیازی به خط خطی کردن ندارد (اگر به جزوات چند دانشجوی پسر نگاهی بیندازید کاملاً متوجه اهمیت این موضوع می گردید!).

پیش از آن که بخواهم دانشجوها را به‌ گونه‌ای تشویق نمایم، که از فردا هر کدام یک لپ‌تاپ با خود سر کلاس ببرند، می‌خواهم به پژوهشی که پم مولر (Pam Moeller) و دنی اوپنهایمر (Daniel Oppenheimer) در ژوئن سال ۲۰۱۴ در این مورد منتشر نموده اند، اشاره نمایم.

آن ها در پژوهش خود از تعدادی دانشجو تقاضا نمودند که در حین تماشای یک کنفرانس TED  (یک کنفرانس جهانی که در طی آن دانشمندان رشته‌های مختلف علمی دستاوردهای خود را با زبانی ساده و گیرا با مردم علاقمند در میان می‌گذارند) به وسیله یک کامپیوتر و یا به طور دستی یادداشت برداری نمایند. بعد از پایان این کار از این دانشجوها خواسته می شد که به مدت ۳۰ دقیقه در یک فعالیت ذهنی مشارکت نمایند (تا آن ها نتوانند به موضوع آن کنفرانس فکر نموده و آن را تجزیه و تحلیل نمایند) و بعد از انجام این کار، از آن ها یک امتحان چند سؤالی گرفته می‌شد. این امتحان شامل دو نوع پرسش بود. یک دسته پرسش های عینی و یک دسته پرسش های مفهومی که نیازمند درک عمیق تری از موضوع سخنرانی داشت.

مستند چشم
بخوانید

هر دو دسته دانشجوها در پاسخ گویی به سؤالات عینی عملکرد مشابهی داشتند، اما دانشجوهایی که به وسیله ی قلم و کاغذ یادداشت برداری کرده بودند، به پرسش های مفهومی بسیار بهتر پاسخ می‌دادند.

زمانی که پژوهشگران محتوای یادداشت‌های این دو گروه را با هم مقایسه نمودند؛ مشخص گشت، افرادی که با لپ تاپ یادداشت برداری می نمودند، گفته‌های سخنران را عیناً به دفتر خود منتقل نموده بودند (عیناً به این معنا که تقریباً همان را بدون کم و کاست نوشته بودند) اما در سوی مقابل، آن هایی که مطالب را به صورت دستی یادداشت می نمودند، بیشتر تمایل داشتند تفاسیر ذهنی خود از گفته‌های سخنران را یادداشت نمایند. بنابراین افراد برای یادداشت برداری مجبور بودند عمیق تر به محتوای مطالب عنوان شده فکر نمایند.

این پژوهشگران برای عمق بخشیدن به یافته‌های خود دست به آزمایش دیگری زدند و این بار به افراد آموزش دادند که با لپ‌تاپ بهتر یادداشت برداری نمایند (به جای این که فقط شنیده‌های خود را تایپ نمایند)، اما افراد حتی پس از گذراندن آموزش هم تمایل داشتند تنها شنیده‌ها را یادداشت نمایند و باز هم آن هایی که با لپ تاپ یادداشت برداری می نمودند، عملکرد ضعیف تری در پاسخ دادن به پرسش های مفهومی داشتند.

آن ها در آزمایش سوم تصمیم گرفتند، آزمون خود را یک هفته بعد از این که دانشجوها به سخنرانی گوش داده بودند، برگزار نمایند ( به این امید که شاید بازخوانی دوباره یادداشت‌ها بتواند فاصله بین دو گروه را کم نماید) اما حتی با این حال هم آن هایی که به صورت دستی یادداشت برداری نموده بودند عملکرد بهتری در پاسخ دادن به پرسش های مفهومی داشتند.

چرا یادداشت برداری دستی منجر به فهم عمیق تر می گردد؟

زمانی که نتایج این آزمایش ها را کنار هم می‌گذاریم به این نتیجه می رسیم؛ از آن جایی که نوشتن با دست نیاز به دقت بیشتری دارد (چون افراد دوست ندارند چیزی را یادداشت نمایند و بعد آن را خط بزنند) بنابراین کندتر صورت می پذیرد؛ و به همین خاطر افراد قبل از این که مطلب مورد نظر را در دفتر خود یادداشت نمایند به آن فکر می نمایند و همین فکر نمودن سبب می گردد، آن ها درک بهتری از آن مطلب به دست بیاورند، به علاوه یادداشت برداری دستی با تایپ نمودن، یک تفاوت اساسی و بسیار مهم دیگر هم دارد؛ نوشتن با قلم یک فرایند شهودی می باشد، زیرا شما برای نوشتن یک مطلب روی کاغذ هیچ نیازی به فکر نمودن در مورد  فرایند نوشتن ندارید، بنابراین توانایی شناختی‌ شما در آن لحظه فقط صرف شنیدن و ادراک صحبت های سخنران می گردد؛ اما تایپ کردن به این صورت نیست و ما باید بخشی از توانایی شناختی‌ خود را صرف لوازم یادداشت برداری با آن نماییم، برای مثال یافتن مکان حروف روی صفحه کلید، رفتن به پاراگراف بعد و … .

مستند بدن انسان در تنگنا - چشم (بینایی) - قسمت دوم
بخوانید

بنابراین در پایان می‌توان گفت هرچند استفاده از تکنولوژی در امر یادگیری به طور کلی مفید می باشد، اما در این مورد خاص بهتر است همان روش سنتی را استفاده نماییم.

داشتن حافظه خوب و درک بالا از مسائل می تواند به همه ما طی مسیر موفقیت کمک نماید. فردی که بتواند مسائل را به خوبی بفهمد و به خاطر بسپارد، مطمئناً خیلی راحتتر و هوشمندانه تر می تواند مسیر خود به سوی موفقیت را بپیماید. یکی از راه های بهبود حافظه و درک خود، یادداشت برداری است و چه بهتر اگر به صورت دستی باشد. در سمینار بزرگ موفقیت استاد احمد محمدی تمام نکاتی را که یک فرد برای دست یابی به موفقیت و اهداف خود دارد، را تدریس خواهند نمود. برای آشنایی با این سمینار و ثبت نام در آن می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

1397/7/4 22:00:26 تیر 26ام, 1397|ویدئو ها|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه