برای اینکه مشتری شما از خرید آنلاین خود نهایت لذت را ببرد و تجربه خوبی داشته باشد باید بر روی موارد زیر تمرکز کنید:
- سرعت لود وبسایت
- ناوبری و موتور های جستوجوی سایت
- ارائهی تصاویر با کیفیت از محصولات در سایت
- مدیریت محتوا
- استفاده از بررسی های مشتریان در ارتباط با محصول
- بهره گیری از روان شناسی رنگ در طراحی وبسایت
- نمایش اطلاعات موجودی و زمان تامین محصول
- ارائه اطلاعات و سادهسازی تماس با شرکت
در این نوشتار ۴ راهکار عالی پیشنهاد می شود که باعث افزایش رضایت مشتری از تجربه خرید آنلاین خود میشود.
۱. امکان چت آنلاین را فراهم کنید
یکی از مهم ترین نکات برای بهبود تجربه مشتری این است که به مشتری خود اجازه دهید با شما یک چت واقعی و آنلاین داشته باشد. نصب نرم افزارهای چت آنلاین حتی در شرکت هایی با کسب و کار B۲B، باعث افزایش مبادرت مشتریان بالفعل و بالقوه به چت های آنلاین شده و آنها به سادگی از این راه با سازمان ارتباط بر قرار میکنند و بدون اینکه مجبور باشند از ایمیل یا تلفن استفاده کنند به راحتی قادرند پاسخ سوالات خود را در ارتباط با محصولات دریافت کنند. چت آنلاین همچنین می تواند بازخورد های واقعی در ارتباط با محصول، قیمت و چگونگی کارکرد وب سایت یک کسب و کار را به سازمان بدهد.
۲. یک گزینهی سلف سرویسی مانند صفحه FAQ در سایت خود فراهم کنید
مطابق یک تحقیق صورت گرفته، ۷۳ درصد از مصرفکننده گان معتقدند باید خودشان توانایی حل اغلب موضوعات مرتبط با محصول یا خدمات را داشته باشند. همچنین بیش از دو سوم این افراد می گویند احساس خیلی خوبی نسبت به شرکت و خویشتن دارند، زمانیکه می توانند بدون داشتن تماس و مکالمهای با حتی یک کارشناس خدمات مشتریان، پاسخ سوال خود را یافته و مشکل خویش را حل کنند. بنابراین در صورتی که میتوانید، حتما این امکان را برای مشتریان خود راه اندازی کنید.
۳. فرآیند انتخاب تا خرید محصول را ساده سازی کنید، اجازه دهید خریداران سبد تکمیل شده خود را ذخیره کنند
یکی از مهم ترین مواردی که اغلب خرده فروشان آنلاین در آن شکست میخورند و تا حد زیادی متاثر از مدیریت تجربه مشتری بوده، عدم ساده سازی و موثر سازی فرآیند سبد خرید است. دقت کنید! مردم سعی میکنند که پول خود را پیش شما خرج کنند بنابر این انجام این کار را برایشان آسان کنید، چگونه؟ با ساده و موثر سازی فرآیند نهایی سازی سبد خرید و با بصری سازی فرآیند به گونهای که مشتری در هر لحظه بداند در کجای مسیر قرار دارد.
شما باید تا حد امکان دسترسی به سبد خرید و مرحله نهایی پرداخت را برای آنها آسان کنید. محدوده توجه مشتریان در خرید های آنلاین بسیار کوتاه است بنابر این شما باید کاری کنید که مشتریان به هدف نهایی خود، با حداقل میزان کلیک (در حد دو یا سه) دست یابند. چنانچه تکمیل عملیات خرید طولانی شود، مشتری خسته شده و فرآیند را در نیمه راه ترک خواهد کرد.
از طرف دیگر به مشتریانی که در آن لحظه آمادگی برای خرید ندارند این شانس را بدهید که بتوانند آیتم های انتخابی را در لیست انتظار ذخیره سازی کنند و در صورت امکان طول عمر نگهداری این سبد های انتظار را در سیستم خود طولانی کنید زیرا بسیاری از این مشتریان برای تکمیل فرآیند خرید خود دوباره باز خواهند گشت.
۴. تحویل کالا های خود را بهصورت رایگان انجام دهید
مشتریان عاشق تحویل رایگان هستند. تا زمانی که امکان مدیریت هزینه های خود را دارید، پیشنهاد تحویل رایگان را برای اینکه در شرایط رقابتی بهعنوان یک فروشگاه آنلاین باقی بمانید، حفظ کنید. با حمل و نقل و تحویل رایگان، نیازی نیست که مشتریان شما نگران هزینه های پنهان خود باشند و این موضوع باعث می شود که فرآیند خرید برای آنها شفاف تر بوده و از تجربه خرید خود شادمان تر خواهند شد.
5. هدایای تبلیغاتی و تخفیف ها
همه ی ما دیوانه وار عاشق هدایای تبلیغاتی و تخفیف هستیم و این امر یک مکانیزم روانشناسی است که باعث این حس خوشایند می شود. در تمام دنیا حسی که از شنیدن کلمه “رایگان” برانگیخته می شود شناخته شده است و باعث تحریک خریدار توام با رضایت می شود.
کلید موفقیت بسیاری از فروشگاه ها داشتن حمل و نقل رایگان می باشد. همه روزه تعداد قابل توجهی از خرید های اینترنتی به دلیل هزینه حمل و نقل بالا لغو می شود. برخی از فروشگاه ها هزینه حمل و نقل را برای حداقل خرید با قیمت مشخص را رایگان میکنند. این یک راه فوق العاده برای وسوسه مشتریان به خرید بیشتر از انتظار است و فقط به این دلیل که دیگر هزینه حمل و نقل را پرداخت نمیکنند. در نتیجه با این ترفند نه تنها شما مشتری را قدر دان خود میکنید بلکه میزان فروش خود را هم افزایش میدهید.
با توجه به رشد تکنولوژی و ورود اینترنت به همه صنایع و سازمان ها و همچنین زندگی های شخصی افراد از همه طبقات جامعه، بازاریابی، تبلیغات و برندسازی به شیوه آنلاین بازدهی بسیار بیشتری نسبت به شیوه های قدیمی تر دارد. حتی امکان فروش بسیاری از محصولات و خدمات به صورت آنلاین (هم از طریق شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و هم در وب سایت ها) امکان پذیر گشته است. در مقاله فوق نکاتی که سبب جذب مشتریان به خدمات و محصولات موجود در وب سایت شما و انجام خرید توسط آنان می گردد، آورده شده است که رعایت آنان سبب می گردد مطمئن تر و هوشمندانه تر در این مسیر قدم بردارید.
آکادمی بازار با هدف توسعه روش های نوین فروش و بازاریابی، علاوه بر انتشار محتوا و مقالاتی همچون مقاله فوق در خصوص اداره موفق یک کسب و کار به شیوه های امروزی، و برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی، به زودی سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می کند. استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه فروش، بازاریابی و کسب و کار، در این سمینار انگیزشی ابزارها و مهارت های مورد نیاز جهت شروع یک کسب و کار نو و همچنین یک زندگی شاد و موفق را به شما تدریس خواهند نمود. می توانید برای شرکت در این سمینار روی لینک زیر کلیک نمایید.
مطالب مرتبط:
ثبت ديدگاه