به کمک این راهکارها تردید و تعلل را کنار بگذارید و شروع به زندگی کنید!

 Jude Bijou، MA، MFT، یک روان‌درمانگر معتبر، آموزگار حرفه ای و مربی کارگاه است. تئوری او در بازسازی نگرش، تجربه‌ی بیش از 30 سال کار حرفه ای در زمینه‌ی  ازدواج و خانواده است و کتاب او با عنوان “بازسازی نگرش: یک طرح برای ایجاد یک زندگی بهتر” به چاپ رسیده است.

تردید، واژه‌ی غریبی در زندگی نیست، و همه‌ی افراد گاهی دچارش می‌شوند. این اتفاق معمولا وقتی می‌افتد که بخواهیم به سراغ کارها و وظایف ناخوشایند یا دلهره‌آور برویم. اما زمانی که تعلل، در کار یا وظیفه اختلال ایجاد می‌کند، باعث ایجاد احساس نگرانی، ترس و استرس در خود شخص، و یا در پی معلق نگه داشتن آن فعالیت از طرف او، باعث  ایجاد احساس اضطراب در دیگران می‌شود. پس زمان آن رسیده است که به سراغ فعالیت‌های رها شده یا کنار گذاشته شده برویم و آن‌ها را به سرانجام برسانیم. در اینجا 10 راه برای خلاصی یافتن از مرداب وقفه و استفاده از مزایای متعدد آن ذکر می‌شود؛ که شامل بهبود بهره‌وری، اخلاق بهتر، استرس کمتر، روابط بهتر با همکاران ، احساس موفقیت و ایجاد اعتبار و آوازه به عنوان یک شخص اهل عمل است.

1. وضعیت را ارزیابی کنید

ابتدا، کارها و وظایفی که کنار گذاشته‌اید را به صورت دقیق یادداشت کنید. به عنوان مثال، “من باید شماره‌ی تمام مشتری‌ها و یادداشت‌هایم را با این نرم افزار جدید اشتراک گذاری به فایل تبدیل کنم و مدیریت ابزار و پوشه‌های آن را یاد بگیرم.” یادداشت کردن کارها، می‌تواند به پیشبرد سریع‌تر آنها کمک کند.

2. احساسات خود را هدفمند کنید

چه چیزی مانع از شتافتن شما به سمت این کار می‌شود؟ معمولا دلیل آن یک یا هرکدام از سه حس اصلی است. به عنوان مثال، تمام چیزهای جدیدی که باید یاد بگیرید شما را بیمناک می کند(ترس) یا گاهی مجبور هستید کار جدیدی را انجام دهید، در صورتی که روش قبلی هنوز خوب جواب می‌دهد (خشم)  و یا از اینکه در حیطه‌ی تکنولوژی، معلومات زیادی ندارید ناامید هستید (ناراحتی). این مرحله به شما کمک می‌کند تا بفهمید به تاخیر انداختن کارهایتان، از اثرات واکنش احساسی به چه چیزی است.

3. با این احساسات روبرو شوید

خوب است  بدانید که احساسات – غم، خشم، و ترس – فقط انرژی خالص در بدن شما هستند. به کلمه “احساسات” نگاه کنید:  emotion = energy (e) in motion  (انرژی در حال حرکت.) در خلوت خود، وقتی را به بروز احساسات‌تان اختصاص بدهید و اقداماتی مفید برای آن انجام بدهید. مثلا با گریه برای تخلیه‌ی غم و اندوه، مشت زدن یا فریاد زدن در بالش یا پرت کردن آن به اطراف اطراف برای رها کردن خشم، یا تکاندن بدن برای رهایی از ترس، و … شما به خودتان اجازه‌ی بیان احساساتتان را می‌دهید. انرژی حاصل از آن تخلیه می‌شود و شما را تحت فشار قرار نمی‌دهد و درست مثل رهایی بخار آب محبوس در کتری، آزاد می‌شوید.

در تصمیم گیری اسیر جزئیات نشوید
بخوانید

4.برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهید

با روشن کردن هدف خود شروع کنید.  برنامه‌ریزی خوب و مناسب، پایه و اساس موفقیت برای هر پروژه است؛ و نوشتن آن به عنوان مرجعی آماده برای مراحل بعد، مفید است. اهداف شما مانند فانوسی هستند که راه را در جاده‌ها و مسیرهای تاریک برایتان روشن می‌کنند.  برای مثال، می‌توانید به طور دقیق بگویید” من می‌خواهم  یک نرم افزار که ابزار مفیدی است و مانع پیشرفت من در فعالیتم نمی‌شود را به خوبی بیاموزم.” اگر یک ایده‌ی واضح و دقیق از هدفتان داشته باشید، شما را در مسیرتان هدایت می‌کند و سطح انگیزه‌تان را بالا نگه می‌دارد.

5. یافتن برخی “حقایق”

افکار مخربی که گاهی از ذهنتان می‌گذرد را شناسایی کنید، زیرا در لحظات سخت و حساس زندگی، ناگهان ظاهر می‌شوند و به فرد ضربه می‌زنند؛ سپس حقایقی را برای ردکردن آن‌ها مطرح کنید. برای مثال، به جای این‌که مرتبا به خودتان بگویید: “من هرگز نمی‌توانم از پس این کار بربیایم.” این را بگویید که: “من می‌توانم این کار را انجام بدهم. اگر دیگران توانسته‌اند، پس من هم می‌توانم.” این حقیقت آشکار و ساده‌ای است.

Stop Procrastinating, Start Living

برای بی اثر کردن حس ناامیدی از انجام یک کار، می‌توانید با خودتان بگویید:” من می‌خواهم از پس این کار بربیایم، چون عضوی از تیم هستم.” یا “رییسم فکر می‌کند که من بهترین و مناسب‌ترین فرد برای انجام این کار هستم.”

6. فعالیت‌هایتان را به قدم های کوچک و قابل انجام تقسیم کنید

شما یک فعالیت را در نظر گرفته‌اید، با چیزهایی که شما را باز می‌دارد و مانع ادامه‌ی راه می‌شود مبارزه کرده اید، و تفکرات مخرب را سرجایشان نشانده اید. تکمیل فعالیت، نیازمند تصمیم‌گیری راجع‌به زمان شروع کار، و تصور و محاسبه‌ی یک برنامه‌ی گام به گام و قابل اجرا می باشد. آن را بنویسید، برنامه‌ریزی کنید و به آن متعهد بمانید. سپس یک سفر ذهنی را دنبال کنید؛ هر بخش از کار را در ذهن‌تان مجسم کنید، جزئیات کوچک اعم از افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنید و موضوع بحث ها، زمان و مکانی که فعالیت در آن صورت می‌گیرد، و مدت زمانی که انتظار دارید هر بخش از کار به ثمر بنشیند.

اگر همواره در تصمیم گیری و انجام کارها مردد هستید این مقاله را بخوانید
بخوانید

7. پیش‌بینی عوامل  باز دارنده

هنگامی که یک طرح را ایجاد کردید، به عقب برگردید و چالش‌ها و موانعی که احتمالا در طول مسیر ظاهر می‌شوند را تصور کنید. به عنوان مثال، پروژه‌های دیگر با مهلت کوتاه‌تر ممکن است روی میز شما قرار بگیرند؛ چطور همزمان با چنین چالش‌هایی، از پس فعالیت و چالش بزرگ پیش رویتان بر می‌آیید؟  یک تاکتیک آماده برای تمرکز بر برنامه‌ی اصلی تان، مخصوص چنین شرایطی داشته باشید. همچنین می‌توانید از کسی بخواهید تا حامی و مشوق شما باشد و او را در جریان پیشرفت برنامه‌هایتان قرار دهید.

8. شانس خودتان را امتحان کنید

با تمام این آمادگی‌ها، وقت آن رسیده است تا فعالیتی که کنار گذاشته‌اید را بررسی کنید. قبل از انجام این کار، احساسات خود _خشم، ترس یا غم و اندوه_ را بشناسید. فقط یک یا دو دقیقه زمان بگذارید و احساسات سرکوب شده را از یک راه فیزیکی و سازنده رها کنید. بعد از تخلیه‌ی احساسات، از احساس آمادگی خود برای شروع فعالیت، و سهولت تمرکز فقط روی یک مرحله از کار، شگفت‌زده خواهید شد.

9. ایستادگی در نبرد

همان‌طور که در مسیر فعالیت حرکت می‌کنید، به احتمال زیاد با مقاومت در قالب بهانه، بی‌حوصلگی و دلسردی مواجه می‌شوید. مقاومت و استقامت، و سرسختی را پیش بگیرید و با احساسات منفی که در طول مسیر نمایان می‌شوند، مقابله کنید. به خودتان بگویید: “من می‌توانم این کار را انجام دهم. من وقتی این کار را انجام می‌دهم، حس بهتری دارم” این جملات را مرتبا با خود تکرار کنید تا ذهنتان با آن‌ها خو بگیرد. هر زمانی که احساس ناامیدی داشتید یا دچار وسوسه‌ی تعویق شدید، سعی کنید بر روی هدف متمرکز شوید.

6 راهی که به شما کمک می کنند تا بر تردید خود غلبه نموده و فردی عملگرا شوید (1)
بخوانید

10. تمرکز بر پیشرفت

به سرانجام رساندن یک کار سخت و دلهره آور، فوق‌العاده رضایت بخش است. هر گام کوچکی که در طول مسیر برمی‌دارید را بستایید. در هر مرحله، به خودتان یادآوری کنید که وقتی این فعالیت _یکبار برای همیشه_ به سرانجام برسد، احساس فوق العاده مثبتی خواهید داشت. انجام دادن و اتمام کاری که از آن اجتناب می کنید، زندگی شما را راحت‌تر کند، انرژی بیشتری خواهید داشت و شب‌ها بهتر می‌خوابید.

ثبت ديدگاه