بهترین ساعت در طول روز برای انجام کارها چه زمانی است؟

یک روز کارهای هر روزتان را انجام می دهید و آخر روز احساس می کنید کار زیادی انجام داده اید و یک روز دیگر تمام کارهای همیشگی را انجام داده اید اما انگار هیچ کاری نکرده اید… مگر هر روز به اندازه مساوی زمان در اختیار نداریم؟ تعجب می کنید، نکند واقعا کاری نکرده اید و احساس رضایت از روزتان را ندارید؟

اما، بهتر است سوال درست تری بپرسید؛ یعنی به جای پرسیدن اینکه چه کارهایی در طول روز انجام دادید؟ بهتر است از خودتان بپرسید چه کارهایی در چه زمانی در روز انجام دادید؟ اگر به نظرتان این سوال، می تواند تاثیرگذار باشد، این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

چون شاید نوشیدن قهوه باعث تامین کافئین بدن تان وقتی که نیاز به تامین نداشته، شده و انرژی بدن تان زمانی که نیاز به کافئین داشته، اما دریافت نکرده افت کرده و کارایی شما در طول روز کم شده و کل بعد از ظهر تان را با بی حالی سپری کردید…

برای اینکه دیگر هیچ وقت این اتفاق برای شما نیافتد؛ ما بهترین کارهایی که افراد موفق، در ساعت مشخص شان باید انجام دهند تا بهره وری و کارایی بالایی داشته باشند را برای شما در این مقاله جمع آوری کرده ایم؛ آماده اید؟

مورد اول – ورزش کنید، قبل از صبحانه

می خواهید اضافه وزن نداشته باشید؟ دوست دارید غذایی فست فودی که دیشب خورده اید را تبدیل به انرژی کنید به جای چربی؟ دوست دارید در طول روز بدنی سرحال داشته باشید؟

پس با لباس ورزشی تان بخوابید، صبح با یک نفر از دوستان تان قرار بگذارید، در باشگاهی در نزدیکی محل زندگی تان ثبت نام کنید و هر روز صبح با دوست تان به آنجا بروید و قبل از صبحانه ورزش کنید.

  کارهایی که در 30 سالگی انجام می‌دهید و در 50 سالگی از آنها  لذت‌ می‌برید
بخوانید

چون طبق تحقیقات انجام شده، ورزش کردن در صبح زود درست قبل از صبحانه بهترین زمان برای کاهش وزن است. اگر می خواهید از یک ساعت تمرین و ورزش کردن تان بیشترین کارایی را داشته باشید، صبح زود قبل از صبحانه ورزش کنید.

مورد دوم – قهوه بنوشید، قبل از 9:30 صبح

شما می توانید امتحان کنید؛ صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن یک فنجان قهوه بنوشید. و دفعه بعد، پس از رسیدن به سر کار و بعد از ساعت 9:30 صبح یک فنجان قهوه بنوشید.

 the best time to get things done  during the day

به چشم خواهید دید اگر بعد از ساعت 9:30 روز قهوه بنوشید، کارایی تان در طول روز به طور ناخودآگاهی افزایش چشمگیر خواهد داشت. دلیل این ساعت در روز این است که بدن انسان هورمون استرس به نام کورتیزول ترشح می کند که انرژی تان را در طول روز کنترل می کند.

این هورمون بین ساعات 8 صبح تا 9 صبح به بالاترین حد ممکن ترشح اش می رسد که با نوشیدن قهوه در این ساعت، کافئین باعث تقویت ترشح آن می شود و شما در طول روز، احساس بهتر و شادابی بیشتری خواهید داشت.

مورد سوم – با تمرکز کار کنید، در طول ساعات بیولوژیک بدن تان

ساعت بیولوژیک بدن، اصطلاحی است که دکتر کارپنتر خلق کرد. این ساعت برای هر کسی منحصر به فرد است. یک نفر در شروع روز تمرکز بالایی دارد. یک نفر دیگر هنگام ظهر و دیگری درست قبل از خواب. نمی توانید الگوی تمرکز یک نفر را برای خودتان قرار دهید. شما باید بدانید بهترین ساعت تمرکز تان در طول روز چه ساعتی است و کارهایی که لازم به تمرکز است را در آن ساعات انجام دهید.

از 24 ساعت زمان خود به اندازه 48 ساعت بهره ببرید
بخوانید

برای پیدا کردن بهترین ساعت بیولوژیک بدن تان، کافی است کافئین و الکل را به مدت سه هفته از زندگی تان حذف کنید، شکر سفید به میزان خیلی کم استفاده کنید و صبح ها بدون زنگ از خواب بیدار شوید و سپس به مدت بیست و یک روز مفیدترین زمانی را در طول روز که کارهای بیشتر با انرژی بیشتر انجام می دهید را یادداشت کنید.

پس از بیست و یک روز متوجه خواهید شد در چه ساعاتی از روز انرژی شما بالا است و می توانید با تمرکز کافی کار کنید و از آن پس کارهای مهم تان را در آن ساعت از روز که نیاز به تمرکز و دقت و انرژی بالا دارند، انجام دهید. و اگر نه در ساعات دیگر یک کار یک ساعته شاید 3 ساعت طول بکشد… شاید هم بیشتر !

مورد چهارم – چرت بزنید، قبل از ساعت 3 و بعد از ساعت 2 ظهر

این زمان طی تحقیقات کلینیک Mayo به دست آمده و دلیل آن را نیز چنین اعلام کرده اند :

1. بعد از غذای ظهر احساس بی حالی و خستگی می کنیم و هشیاری مان را کمی از دست می دهیم. چون گردش خون به سمت معده حرکت می کند تا غذا را هضم کنیم.

2. چرتی که در این ساعت می زنیم، اخلالی در خواب شبانه ایجاد نمی کند و اجازه می دهیم با سرعت هضم غذا انجام شود تا هشیاری کامل برای ادامه روز داشته باشیم.

چگونه به قول و قرارهای خود پایبند بمانیم؟
بخوانید

البته، کلینیک Mayo توصیه کرده که میزان چرت زدن تان باید کمتر از 30 دقیقه و بیشتر از 10 دقیقه باشد وگرنه بعد از بیدار شدن احساس خستگی بیشتری می کنید. قبلا در این مقاله شیوه  ی حرفه ای برای چرت زدن را شرح دادیم، حتما بخوانید.

مورد پنجم – وقتی خسته اید کارهای خلاقانه انجام دهید

شاید فکر کنید که کارهای خلاقانه تان را باید زمانی که انرژی زیاد و تمرکز بالایی دارید انجام دهید اما تحقیقات دقیقا برعکس آن را پیشنهاد می کنند. دلیل آن بسیار جالب است، تحقیقاتی بر روی دانش آموزان انجام شد که در آن پس از خستگی جسمی و فکری به آنان بازی رایانه ای با خلاقیت بالا دادند تا بازی کنند. و به گروهی دیگر یک بازی رایانه ساده تر برای بازی کردن دادند.

گروهی که بازی سخت تر و نیاز به خلاقیت بیشتر را انتخاب کرده بودند، به مراتب عملکرد بهتری داشتند تا گروهی که بازی ساده تری انتخاب کرده بودند.

آنچه نتیجه گرفته شد چنین است :

«مغز انسان در زمانی که انرژی بالایی دارد، تمرکز بالایی نیز خواهد داشت و تمرکز داشتن یعنی با قدرت تمام اطلاعات غیر مرتبط و غیر ضروری را از ورود به فرآیند تفکر حذف کنید. در چنین حالتی، جرقه های خلاقیت معمولا کمتر زده می شود تا زمانی که راه بر روی هر فکری به ذهن باز است.» پس، هر وقت نیاز به خلاقیت داشتید، وقتی خسته اید به سراغش بروید.

ثبت ديدگاه