بروز استرس در منزل

استرس می تواند در موقعیت ها و در شکل های مختلف در افراد بروز پیدا بکند. استرس و اضطراب گاهی به صورت ناگهانی و گاهی به مرور زمان تشدید پیدا می کنند. بروز استرس در منزل از جمله مواردی است که معمولا در خانم های خانه دار مشاهده می شود. برای بررسی هر چه بهتر این مورد باید به دنبال دلایل و عوامل بروز آن باشیم. در کنار پیدا کردن دلایل باید توجه ویژه ای به راهکار های مورد نظر در این زمینه داشته باشید.

نگرانی در مورد آینده فرزندان، مسئولیت های خانه و … می تواند در کنار یکدیگر استرس شدیدی را ایجاد کند. در این مقاله در مورد روش های کنترل استرس صحبت می کنیم.

عوامل اصلی استرس روزانه چیست ؟

استرس روزانه نیز از جمله موارد بروز استرس است که در طول روز و گاها به شکل های مختلف بروز پیدا می کند. این استرس گاهی می تواند به صورت بلند مدت بروز پیدا کرده و باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای زندگی شخصی افراد شود. شاید بتوان گفت رایج ترین این استرس ها مربوط به خانم های خانه دار است. برای این قشر از جامعه عوامل مختلفی می تواند موجب ایجاد این حس شود.

عواملی ریشه ای تر برای ایجاد استرس وجود دارد که این عوامل شامل عوامل جسمانی، عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی و موارد بیماری می باشد. این عوامل می تواند سرمنشا اصلی استرس روزانه را تعیین کند. در واقع این عوامل به عنوان اصلی ترین معیار های بروز احساس استرس می باشد که باید برای برطرف کردن آن روش های کاربردی را استفاده کرد.

چند راهکار ساده برای کنترل استرس- قسمت اول
بخوانید

دلیل بروز استرس

در کنار تمامی عواملی که ذکر شد یکسری دلایلی برای بروز استرس وجود دارد که می تواند منجر به تشدید استرس شود. از جمله دلایل اصلی می توان به ازدواج یا طلاق، مشکلات مالی، جا به جایی، وضعیت اقتصادی، بیماری اعضای خانواده، مرگ اعضا خانواده و یا نزدیکان، دوری از فرزندتان و از دست دادن شغل و بیکاری اشاره کرد. هر کدام از این اتفاقات ناگوار به صورت ناگهانی پیش آمده و نمی توان آن ها را پیش بینی کرد. به همین دلیل نیاز است که برای جلوگیری از بروز بیماری های روحی مختلف حتما از روش های مورد نظر برای کاهش استرس استفاده شود.

برای کنترل و مدیریت آن نیاز است که فعالیت بدنی مناسبی به طور روزانه داشته باشید. این موضوع کمک می کند تا این مسائل را به نحو خوبی فراموش کنید. البته در کنار این مورد داشتن انرژی مثبت می تواند کمک زیادی به کنترل استرس کند. انرژی مثبت در واقع کمک می کند تا از استرس در جهت مثبت آن استفاده کرده و براساس این تفکر پیشرفت کنید. البته جلسات مشاوره نیز می تواند کمک زیادی برای ارائه راهکار های کاربردی بکند.

علایق خود را بیابید

توجه به علایق یکی از بهترین روش ها برای دوری از استرس روزانه است. هر انسانی متناسب با شخصیت فردی دارای یکسری علایقی در زمینه های مختلف است. برای کاهش استرس روزانه نیاز است که خود را مشغول علایق و مسائل شخصی کنید. این موضوع باعث می شود حتی در مدت کوتاهی آرامش فکری مناسبی برای شما ایجاد شده و از تنش فکری ایجاد شده دور شوید. ورزش یا هنر می تواند از جمله بهترین زمینه ها برای فرار از استرس روزمره باشد. ایجاد ارتباط با دوستان و آشنایان از جمله دیگر روش های کنترل استرس است.

تفاوت استرس و اضطراب
بخوانید

مدیریت زمان

مدیریت زمان از جمله روش های دیگر برای کنترل استرس در منزل است. در موارد زیادی دیده شده است که به دلیل عجله به وجود آمده برای انجام امور استرس افراد شدید می شود. این موضوع در واقع معیاری متناسبی است که می تواند میزان اهمیت مدیریت زمان را در تعیین کند. کنترل شرایط و توجه به حجم کاری می تواند از جمله بهترین موارد برای کاهش استرس در افراد باشد. برای جلوگیری از بروز استرس برای انجام مسئولیت های روزانه سعی کنید که لیست وظایف روزانه خود را نوشته و در قسمتی از خانه که قابل مشاهده باشد بچسبانید. در کنار این موارد استراحت کردن و خوابیدن نیز می تواند کمک شایانی به کنترل استرس کند.

استفاده از دخانیات و الکل می تواند در لحظه شما را آرام کند اما عوارض نا مناسبی در بلند مدت دارد. تلاش کنید با استفاده از دمنوش ها و نوشیدنی های گرم سنتی خود را آرام کنید و از فکر کردن در مورد معضلات و مشکلات بپرهیزید.

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه