برنامه ی استراتژیک بازاریابی (Strategic Marketing Plan) چیست؟

در دنیای رقابتی امروز شروع فعالیت کسب و کار ها و سرمایه گذاری بدون برنامه ریزی درست علمی و مطالعه بازار، ریسک بزرگی به حساب می آید. برنامه ریزی بازاریابی به شما کمک می کند تا اهداف خود را در بازار تعریف کنید و سپس با توجه به نیروهای محیطی صنعت و بازار، گروه مشتری هدف خود را مشخص کنید و تاکتیک های لازم برای رسیدن به آنها را تدوین و عملی کنید.

شرکت های بزرگ قبل از شروع هر فعالیت تجاری و تولید گروه های تحقیقات بازار فعالیت های خود را برای سنجش میزان مقبولیت کالا و خدمت آغاز می کنند. شما نیز می توانید قبل از شروع کسب و کار خود برای آن برنامه بازاریابی تدوین کنید. اگر کسب و کار خود را شروع کرده اید نیز نگران نباشید، شما می توانید با یک برنامه ریزی بازاریابی مناسب احتمال موفقیت خود را تقویت کنید

برنامه ی استراتژی بازاریابی (Strategic Marketing Plan)

هر جا صحبت از استراتژی می شود پای سه فاکتور محیط، محدودیت منابع و زمان در میان است. در یک برنامه استرتژی بازار یابی موفق شما باید برای رسیدن به اهداف خود به گونه ای منابع محدود خود را اختصاص دهید که در دراز مدت حداکثر بهره وری را کسب کنید. بنابراین برنامه ی بازاریابی برای شما منافع زیر را به همراه خواهد داشت:

  • تعیین دقیق اهداف
  • تخصیص منابع ارزشمند شرکت
  • شناخت رقبا و عوامل محیطی
  • تقویت روحیه جمعی
  • تثبیت هویت سازمانی

تدوین برنامه استراتژی بازاریابی

اکنون به سراغ بخش های مختلف برنامه استراتژی بازاریابی می رویم، کاغذ و قلم خود را آماده کنید و مراحل زیر را با ما دنبال کنید.

Strategic Marketing Plan

1. خلاصه ی مدیریتی

در حقیقت خلاصه ی مدیریتی چکیده ای از تمام برنامه ی استراتژی بازاریابی شماست. عموما مدیران اجرایی فرصت مطالعه کامل همه ی برنامه ها را ندارند و این خلاصه ی مدیریتی است که مدیر را به مطالعه ی کامل طرح شما ترغیب کند. بنابراین باید شامل موارد زیر باشد

  • معرفی کوتاه شرکت و کسب و کار آن
  • معرفی محصول و ارزش افزوده ی آن ( منفعتی که مشتری در قبال پرداخت هزینه به دست می آورد)
  • توصیف کوتاه بازار و رقبا
  • توصیف اهداف برنامه بازاریابی( اهداف مالی و غیر مالی)
  • ذکر تاکتیک های رسیدن به اهداف

حتما به این موضوع فکر می کنید که چگونه در ابتدا تمام موارد بالا را داشته باشیم؛ نگران نباشید، خلاصه ی مدیریتی آخرین بخشی است که شما به سراغ تدوین آن می روید.

2. خلاصه ی بازار

اکنون زمان این رسیده که از خود بپرسید کسب و کار من در کجای بازار قرار دارد؟ تمرکز بنگاه من کجاست و مشتریان من چه کسانی هستند؟

2.1. تحقیقات بازار

 در این مرحله شما باید شناخت کاملی نسبت به بازار فعالیت خود ایجاد کنید. مشتریان خود را بشناسید، نیاز و خواسته ی آنها را پیدا کنید و رفتار آنها را پیش بینی کنید. حتما موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

2.2. جمعیت شناختی بازار( Market demographic)

بخش بندی های رایج بازار خود را بیابید.

  • مشتریان عمده شما کجا قرار دارند؟

2.3. نیازهای بازار(Market needs)

  • خلا های بازار را پیدا کنید؟
  • چه چیزهایی در بازار مبادله می شوند؟بازار شما چه نیاز هایی دارد؟
  • مشتری در این بازار به دنبال چه چیزی است؟
  • ما چگونه می توانید به نیاز های بازار پاسخ دهیم؟
  • ما در برابر پولی که از مشتری میگیریم چه ارزشی را به وی انتقال می دهیم؟

2.4. گرایش های بازار(Market trends)

گرایش های بازار چیست؟ در این بخش باید به دنبال پاسخ به سوالات زیر باشید:

  • ترند(trend)های تکنولوژی در صنعت و بازار ما چیست؟
  • آیا تحولی در بازار در راه است؟ این تحول به نفع ماست یا ضرر ما؟
  • ترند های فرهنگی چه چیزهایی هستند؟ بر کسب کار ما چه تاثیری خواهند گذاشت>؟
  • ترند های اجتماعی خود را شناسایی کرده اید؟ ترند های سیاسی چطور؟

*ترند:گرایش ها و تمایلاتی که روز به روز به تعداد طرفداران آنها افزوده می شود. به عنوان مثال تجارت الکترونیک یکی از ترند های کسب و کار های امروزی است.

2.5. رشد بازار(Market growth)

  • بازار شما در کدام مرحله از رشد قرار دارد؟
  • بازار های مکمل شما چه وضعیتی دارند؟
  • رشد تقاضا در مقیاس الگوهای جهانی چیست؟

در ادامه با استفاده از مدل های تحلیلی به تجزیه و تحلیل نیروی های محیطی و صنعت می پردازیم، فرصت ها و تهدید ها را شناسایی می کنیم و یاد می گیریم که چگونه می توانیم با ترکیب نقاط قوت و فرصت ها استراتژی های تهاجمی تدوین کنیم.

1397/2/30 6:56:34 اردیبهشت 25ام, 1397|بازاریابی و فروش, مقالات|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه

1 × پنج =