برای افزایش تمرکز بر روی اهداف چه کنیم؟

آیا اخیرا حفظ تمرکز برایتان دشوار شده است؟ مطمئن باشید که شما تنها نیستید. موجبات حواس پرتی در همه جا وجود دارد. شما نمی توانید از آنها فرار کنید. خود من، گاهی اوقات، با وجود این که کوهی از کار در برابرم قرار دارد، به طور ناگهانی یاد اپیزود جدید فلان سریال می افتم و ناگهان متوجه می شوم که به جای اینکه روی کار خودم تمرکز کنم، دارم درباره قسمت جدید در اینترنت سرچ می کنم.

این مساله برای شما هم پیش آمده است؟ مطمئنم که همین طور است. به همچین مساله ای، ای میل، اس ام اس و پیام های رسانه های جمعی و اجتماعی را هم اضافه کنید.بیایید یک بار و برای همیشه این مشکل را حل کنیم

واقعیت این است که امروزه، موجبات حواس پرتی در زندگی ما بی شمارند و به طرق مختلفی زندگی ما انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند. مطالعات نشان می دهند که ابزارهای دیجیتال توانایی ما را در تمرکز بیش از چند دقیقه روی مسائل مختل کرده اند. این امر، واقعا برای همه ما مساله ساز شده است. خصوصا اینکه یافتن ایده های جدید و حل مسائل پیچیده نیازمند زمان و تمرکز است.

برای اینکه بتوانید بازدهی تان را بالا ببرید و بهترین نتیجه ممکن را حاصل کنید، شما باید بتوانید زمان طولانی تری را تمرکز کنید. اما اگر ذهنتان مدام در حال پریدن از یک موضوع به موضوع دیگر باشد، هیچ وقت نمی توانید به این هدف برسید. خب؛ چه باید کرد؟ یکی از راه ها خلاص شدن از دست همان موجبات حواس پرتی است؛ مثلا، ای میلتان را ببندید، تلفنتان را سایلنت کنید. اما بهترین راه حل چیست؟

نقش فرهنگ در بازاریابی داخلی و بین الملل چیست؟
بخوانید

بهترین راه حل، ایجاد مهارتی است که روانشناسان به آن کنترل شناخت گرا می گویند. این مهارت، توانایی در هدایت افکار و توجه است؛ به عبارت دیگر، توانایی در حفظ تمرکز روی مسائلی است که خودتان می خواهید می باشد.

وقتی که بفهمید که این مهارت چطور عمل می کند، درخواهید یافت که کسب آن، بسیار هم ساده است؛ ضمن اینکه این مهارت، بسیار قدرتمند است و تفاوت بسیار شگرفی در کار و زندگی تان ایجاد خواهد کرد. شما قادر خواهید بود کارهای بیشتری را به سرانجام برسانید و احساس بهتری درباره کار تان،‌و مهم تر از آن، درباره خودتان خواهید داشت.

 

برای افزایش تمرکز بر روی اهداف چه کنیم؟

برای شروع، ۳ قدم ساده را باید بردارید

1.  افکارتان را نظاره کنید: لحظه ای بنشینید و ببینید که چه افکاری در ذهن تان می آیند و می روند. الان من دارم به چه چیزی فکر می کنم؟ فکر بعدی چیست؟ سعی نکنید که آنها را تحلیل یا قضاوت کنید؛ فقط آنها را مشاهده کنید که در ذهنتان می آیند و می روند؛ انگار که روی نیمکتی در پارک نشسته اید و افرادی که می آیند و می روند را نگاه می کنید.

هدف این از کار، شناخت این فرآیند است که افکارتان می آیند و می روند و مهم تر از آن، درک منشا این افکار است. اغلب افکار شما نتیجه تفکر آگاهانه شما درباره موضوعی خاص نیستند. آنها بدون دعوت در ذهنتان وارد می شوند. قدم اول، تجربه آنها بود.

پنج قدم برای جلوگیری از سکون و باز کردن قفل ذهنی
بخوانید

2. گوینده را شناسایی کنید:‌ وقتی که دریافتید که افکارتان از جایی می آیند، باید ببینید که گوینده این افکار کیست. پشت پرده چه کسی ایستاده است؟

می دانم، شاید این قدم، کمی عجیب و غریب به نظر آید. اما هر چه بیشتر این فرآیند را نظاره کنید، بیشتر متوجه حضور گوینده خواهید شد و پس از شناسایی آن، بهتر می توانید بر افکارتان کنترل داشته باشید.

3. نه؛ ساکت… وقتی که قدم های اول و دوم را برداشتید، دیگر برای تمرین کنترل شناخت گرا آماده شده اید. وقتی که متوجه می شوید فکری در ذهنتان دارد تمرکزتان را به هم می ریزد، رو به آن فرد در درونتان کنید و خیلی آرام و در عین حال، قاطع از وی بخواهید که سکوت کند و دست از صحبت کردن بردارد. این همان کنترل شناخت گرا است.

مساله مهم، این است که شما در برابر آن صدا، آن فکر بر هم زننده تمرکزتان بایستید و کنترل تمرکز و توجهتان را در دست بگیرید.

اجازه ندهید که سادگی این مهارت شما را گول بزند.  این یک ابزار قدرتمند است و شاید هم قدرتمند ترین ابزار کنترل بر خود باشد.

وقتی که خودتان را از افکارتان دور می کنید، به سطح جدیدی از کنترل روی خودتان دست پیدا می کنید و می توانید ابعاد مختلف زندگی تان را در مسیری که خود خواهانید، هدایت کنید؛ در غیر این صورت، آنها روی شما کنترل خواهند داشت.

افزایش قدرت تمرکز شاه کلید موفقیت های بزرگ
بخوانید

ثبت ديدگاه