با نهادینه سازی این 7 عادت در خود همانند افراد موفق بهره وری بالایی خواهید داشت

کودکی من هم مانند سایر افراد گذشت; با دوستانم بازی می کردم؛ به مدرسه رفتم و در طی روز کارهای زیادی انجام می دادم. وقتی امروز به گذشته نگاه می کنم، متوجه درس هایی را که مادر و پدرم  به طور غیر مستقیم در راستای بالا بردن بهره وری و راندمان به من آموختند، بهتر می توانم درک کنم. البته باید اعتراف کنم که انجام همه آنها برای منِ کودک دشوار بود اما امروز، به ارزش واقعی آنها پی برده ام و می دانم که امروز میوه همان دشواری ها و سخت کوشی هایم را می چینم. می خواهم در این مقاله آنها را با شما در میان  بگذارم.

1. نت برداری

من این عادت را از پدرم آموختم و امروزه هم کماکان در طی فعالیت های روزانه ام آن را اجرا می کنم. من همیشه به منظور به خاطر سپاری مسائل مهم، مواردی مانند تماس با دیگران، یاد داشت هایی برای خودم می نویسم تا چیزی را از قلم نندارم. در صورتی هم که قلم و کاغذ در دسترسم نباشد، از ریمایندر گوشی موبایل یا تقویم آن استفاده می کنم. این عادت، علاوه بر اینکه به شما کمک می کند چیزی را فراموش نکنید، در اولویت بندی امور هم می تواند موثر واقع شود.

2. هر چیزی را پس از استفاده سر جای خودش بگذارید

این عادت ساده اما در عین حال مفید و موثر را از مادرم آموختم. هر وقت از وسیله ای استفاده می کنم، حتما  آن را سر جای خودش می گذارم. شاید خیلی از ما وسوسه شویم که فقط برای یک بار این قانون را زیر پا بگذاریم اما یادتان نرود که عادات به سختی شکل می گیرند اما شکستن و ایجاد زمینه های ترک آنها به مراتب ساده تر است. پس سعی کنید از همان اول، یا تصمیم بگیرید که کاری را انجام دهید یا اینکه کلا بی خیالش شوید.

همچنین این کار باعث می شود در نهایت با محیط تمیز تر و منظم تری روبرو باشیم و همانطور که می دانید، نظم محیط اطرافتان بر نظم فکری و جلوگیری از تشتت فکری تاثیرگذار است و باعث می شود کاراییتان به مراتب بالاتر برود.

3. هیچ وقت انجام کاری را به دقیقه نود موکول نکنید

با آموختن این مساله به من، مادرم سعی داشت قانون پارکینسون را به من یاد دهد. اما خودش از آن مطلع و آگاه نبود. یادم می آید در بسیاری از مواقع، من انجام تکالیف مدرسه ام را به شب قبل از سررسید موکول می کردم؛ جالب اینجاست که اصولا چند هفته هم وقت برای انجام آنها داشتم. مادرم مرتب به من تذکر می داد و انجام تکالیف را به من یادآوری می کرد و سرانجام، موفق شد آن را در من جا بیندازد. با این کار، استرس انجام تکالیف در زمان اندک که همراه با ترس و نگرانی ناشی از «اگر نرسم همه کار را به اتمام برسانم چه» از بین رفت. اگر می دانستید که استرس چه بلایی بر سرتان می آورد… پس اگر شما هم چنین عادتی در خود سراغ دارید، تا دیر نشده است، دست به کار شوید و در اسرع وقت، این عادت بد را از خود دور کنید.

4. شب قبل، وسیله های مورد نیاز فردا را آماده کنید

انجام کارهای کوچک در شب قبل، کمک زیادی به ما در طی روز می کند. مادر و پدرم همیشه به من می گفتند که آخر شب، کیف فردایم را آماده کنم تا بتوانم به محض بیدار شدن، آماده رفتن شوم. من اکنون ۴۱ سال دارم و هنوز هم این یک قدم کوچک اما کماکان موثر را بر می دارم. این کار شاید نهایتا 10 دقیقه از وقتم را بگیرد اما در عوض، زمان زیادی را در ابتدای روز برایم آزاد می کند و مرا از استرس های بیجا می رهاند.

5. از وسیله ها خوب مراقبت کنید

هر وقت که وسیله جدیدی می خرید، در نگهداری آن بکوشید. یادتان باشد در صورت سهل انگاری، ممکن است روزی در اوج عجله به آن وسیله احتیاج پیدا کنید و متوجه شوید که دیگر قابل استفاده نیست.

6. برقراری ارتباط دوطرفه موثر

من این درس را هم از پدرم آموختم. هرچه بهتر بتوانید با دیگران ارتباط بگیرید، آن فرد هم بهتر می تواند حرف شما را بفهمد و از احتمال سوتفاهم ها خواهید کاست. دقت کنید که شنیدن با گوش دادن فرق دارد؛ برای داشتن ارتباط قوی تر باید به دیگران گوش دهید. سعی کنید با پرسش سوال و فراهم کردن زمان کافی، مطمئن شوید که طرف مقابلتان، مفهوم پیام شما را کامل درک کرده است.

7. با یک چرت کوتاه، سرحال شوید

با یک چرت کوتاه 15 دقیقه ای سر ظهر می توانید باتری هایتان را مجددا شارژ کنید؛ خصوصا اگر احساس می کنید انرژی تان سریعا تحلیل می رود، این مورد را امتحان کنید. دقت کنید که بیش از 20 دقیقه نخوابید.

البته در دوران کودکی، من آن قدر ها از این درس ها و عادت ها احساس رضایت نمی کردم. اما امروزه که بخش جدایی ناپذیر زندگی ام شده اند، می توانم تاثیرشان را در زندگی ام ببینم. خودتان امتحان کنید و نتیجه را ببینید.

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه

2 + 7 =