با این 10 عادت صبحگاهی یک روز فوق العاده برای خود بسازید(1)

تجربیات من در طی سال های گذشته مرا به این نتیجه رسانده است که صبح ها، همچون فونداسیون یک ساختمان، پایه و اساس کل روز من را چه به لحاظ ذهنی، جسمی و روحی و معنوی می سازند. من دریافته ام که اگر روزم را با عاداتی که آنها را در این مقاله با شما در میان می گذارم، آغاز کنم، در سرتاسر روز خوشحال تر، سر حال تر، سالم تر، پویا تر و حتی مفید تر خواهم بود؛ برعکس آن، در صورتی که روزم را با بی نظمی و شلوغی، استرس و بدوبدو های بیهوده شروع کنم، انرژی ام از همان ساعات اولیه روز رو به کاهش گذاشته و در پایان روز هم، کارهای کمتری را به سرانجام خواهم رساند.

امیل کوئه، یکی از اولین افرادی بود که در زندگی به اهمیت نحوه سپری کردن صبح ها پی برد؛ وی دریافت هر بار که در ابتدای روز پسرش را دعوا می کند، پسرش تا پایان روز، کج خلق و افسرده به نظر می آید و در مواردی که پسرش صبح را با تعریف و تمجید از فعالیت هایش آغاز می کند، تا پایان روز، روحیه ای شاد و سرزنده دارد. همگی این موارد مرا به این نتیجه رساند تا این ۱۰ عادت صبحگاهی را با شما به اشتراک بگذارم تا شما هم بتوانید روزی فوق العاده برای خودتان رقم بزنید و از تک تک دقایق آن بهره مند شوید.

۱. زودتر از خواب بیدار شوید

مقالات بسیار زیادی در مورد مزایای زود از خواب بیدار شدن نوشته شده است. البته اگر خودتان هم در این باره بیاندیشید، خواهید دید که همین یک مورد، می تواند تاثیرات زیادی روی سرتاسر روزتان بگذارد. وقتی زمان بیشتری در اختیار دارید، با آسودگی بیشتر و آزادانه می توانید به ایجاد عادات دیگری که در ادامه خواهد آمد، بپردازید و در واقع، بدون احساس فشار و عجله، از صبحتان هم لذت برده، سر فرصت کارهایتان را انجام دهید و با آرامش منزل را به مقصد کار، ترک کنید.

البته ممکن است عده ای از شما خوانندگان در ایجاد این عادت با دشواری هایی روبرو باشید؛ خصوصا اگر از آن دسته افراد شب زنده دار هستید که بالطبع، صبح ها دیر از خواب بلند می شوید. توصیه من به شما این است:‌ معنویت و فضای عرفانی که در صبح زود، خصوصا به هنگام طلوع آفتاب وجود دارد، را از دست ندهید.

۲. «یک ساعت مقدس» برای خودتان در نظر بگیرید

رابین شارما، مربی توسعه فردی معروف و سرشناس، همیشه، اختصاص یک ساعت مقدس به خودتان در ابتدای صبح را پیشنهاد می کند. منظور از این ساعت مقدس این است که شما آن را وقف خودتان می کنید و به لحاظ ذهنی، جسمی و روحی و معنوی روی خودتان کار می کنید. می توانید بخشی از این ساعت را به مراقبه اختصاص دهید(در ادامه نیز بدان اشاره خواهیم کرد)؛ اهدافتان را بنویسید؛ آینده دلخواهتان را تجسم کنید و عبارات تاکیدی مثبتی که شروع یک روز خوب را به شما نوید می دهند، با خودتان تکرار کنید.

نکته مهم این است که مراسمی خاص برای این یک ساعت تدارک ببینید و هر روز به آنها پایبند باشید و آن را انجام دهید. شاید دیده باشید افراد بسیاری به محض بیدار شدن از خواب، بدون هیچ اندیشه و فکری، کامپیوترشان را روشن می کنند؛ در صورتی که شما هم چنین عاداتی دارید، سعی کنید آن را با آنچه در این جا ذکر کردیم، جایگزین کنید تا تاثیرات فوق العاده آن را ببینید.

۳. مراقبه

مراقبه یعنی خاموش کردن ذهن، ساکت کردن صداهای مختلفی که در ذهنمان می شنویم و دعوت به آرامش درونی. صبح اول وقت، یکی از بهترین زمان هاییست که می توانید در آن مراقبه کنید و خودتان را از منافع بیشمار آن در طی روز، مواردی مانند تمرکز بهتر، سلامتی بیشتر و خودآگاهی بالاتر بهره مند کنید. من به شخصه بارها شنیده و دیده ام که افراد ارزش و تاثیر مراقبه را دست کم می گیرند؛ دلیل اصلی آن نیز به نظرم این است که مراقبه در ظاهر کاری آسان است.

اما فقط یک بار آن را امتحان کنید؛ خواهید دید که خاموش کردن صداهای بیشماری که در ذهنتان می شنوید، از آن چه که تصورش را می کردید، به مراتب دشوار تر است. اما کافیست که خودتان را برای مدتی به انجام آن متعهد کنید؛ رفته رفته هم متوجه منشا صداهایی که می شنوید خواهید شد و هم خودتان را بیشتر بر اوضاع و احوال زندگی تان مسلط خواهید یافت.

برای آگاهی از بقیه عادات موثر صبحگاهی در مقاله بعدی همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه

5 × 4 =