با استفاده از این 5 ابزار علمی در هر شرایطی انگیزه بالایی خواهید داشت

آیا هنوز هم با فکر کردن به اهدافی که ابتدای سال تعیین کرده بودید، احساس هیجان می کنید؟ همان شور و شوق را دارید؟ تحقیقات نشان می دهند که تنها ۶۴٪ از مردم می توانند با گذشت ۱ ماه از تصمیماتشان، همان انرژی و انگیزه لازم را داشته باشند؛ این رقم با گذشت ۶ ماه به 46٪ می رسد؛ ضمن اینکه حدود 80٪ از مردم هم در این راه موفق نمی شوند.

در این مقاله، شما را با ۵ روش علمی آشنا می کنیم تا بتوانید به اهدافتان در سال جدید جامه عمل بپوشانید.

1. تمرکز کنید

اکثر افراد در زندگی می خواهند پول جمع کنند، وزن کم کنند، خوش اندام شوند؛ البته هر انسانی، اولویت ها وشرایط خاص خود را دارد. ممکن است در شرایط فعلی شما از اندام و اوضاع مالی تان راضی باشید. اما بخواهید روی روابطتان کار کنید، در اولین قدم، ابعاد مختلف زندگی تان را بررسی کنید و سه زمینه که در آنها کمترین میزان رضایت را دارید، انتخاب کرده و روی آنها متمرکز شوید؛ اهدافتان را تعیین کنید و قدم به قدم به سوی آنها حرکت کنید.

2. بررسی و دقت

قبل از اینکه تصمیمات سال جدیدتان را اتخاذ کنید، همه جوانب را بررسی کنید و مطمئن شوید که آن تصمیمات، برای شما مهم و بامعنا هستند. یک برگه کاغذ بردارید و اهدافتان را بر اساس ملاک های زیر، روی آن بنویسید.

  • از باید ها اجتناب کنید: به دنبال اهدافی باشید که واقعا آنها را می خواهید و حاضرید بدون وجود هیچ پاداش بیرونی، آنها را دنبال کنید؛ از خودتان بپرسید اگر هیچ کسی از کاری که انجام می دهید خبردار نشود، باز هم حاضرید آن را انجام دهید؟ اگر جوابتان مثبت است، که هیچ؛ در غیر این صورت، اهدافتان را تغییر دهید.
  • دقیق باشید:‌ اهدافتان را دقیقا تعریف کنید، زمان رسیدن به آنها و نحوه دستیابی به آنها را تعیین کنید. به عنوان مثال، «دیگر پیتزا سفارش نمی دهیم» بهتر و دقیق تر از «صرف غذای سالم» است.
  • در جستجوی خوبی باشید: مواردی را دنبال کنید که شما را به نتیجه مطلوب و مدنظرتان نزدیک می کنند و صرفا به دنبال آنهایی که شما را از یک خطر می رهانند نباشید. به عنوان مثال، اگر هدفتان ورزش و صرف غذای سالم تر است، انرژی تان را روی احساس سرحالی و سلامتی، و نه فرار از بیماری، متمرکز کنید. ترس محرک ضعیفی است و صرفا در کوتاه مدت جواب می دهد.
18 تغییر کوچک که می توانند روزتان را هیجان انگیزتر کنند
بخوانید

3. تصویری دقیق و مفصل از خود جدیدتان ترسیم کنید

هرچه بهتر بتوانید خودتان را در جستجوی تصمیماتتان ببینید و به تصویر بکشید، احتمال رسیدن به اهدافتان را افزایش می دهید. می توانید روی یک مقوا یا تخته، عکس های مربوط به اهدافتان را بچسبانید یا عکس ها را پس زمینه کامپیوتر یا موبایلتان قرار دهید. مهم این است که هر روز جلوی چشمتان باشند تا مسیرتان را به شما یادآوری کنند. البته، یک نکته کاربردی در این رابطه این است که در کنار عکس اهدافتان، عکس هایی از چالش های احتمالی را هم قرار دهید تا به هنگام وقوع آنها، غافلگیر نشوید. در واقع، پذیرش وجود موانع در مسیر، ذهنمان را به سمت حل مساله هدایت می کند.

4. به خودتان پاداش دهید

خودتان را بابت متعهد ماندن و پیگیری اهداف سال جدید تشویق کنید و البته، به طور مداوم، فاصله جایگاه فعلی با نقطه شروع را مد نظر داشته باشید. هر ماه، نقطه شروع و جایگاه فعلی تان را ثبت کنید. تحقیقات نشان می دهند که افراد در مقابل پیشرفت، دو ذهنیت دارند:‌

  • ذهنیت خوب: ارزیابی موفقیتشان در مقایسه با هدف نهایی
  • ذهنیت بهتر شدن: ارزیابی موفقیتشان در مقایسه با نقطه شروع؛ افرادی با ذهنیت بهتر شدن نتایج بهتری در پیگیری اهدافشان نشان داده اند.
نکات کوچک اما اساسی که باید برای دستیابی به موفقیت به آنها عمل کنید(1)
بخوانید

5. از محرک ها به نفع خود استفاده کنید

همه ما مشغولیت های زیادی داریم؛ اما در عین حال، بعضی کارها را به صورت خودکار انجام می دهیم: درست کردن قهوه صبحانه، گاز و ترمز گرفتن، ترک شرکت برای صرف ناهار. در واقع، ما به صورت خودکار، به محرک هایی که این رفتارها را ایجاد می کنند، پاسخ می دهیم. برخی محققین، متد «اگر/سپس برنامه ریزی» را در این زمینه توصیه می کنند که در آن، هر فعالیتی با محرک مخصوص خود برنامه ریزی می شود. مثلا اگر هدفتان فعالیت بیشتر و تناسب اندام است، به جای اینکه ۳ بار رفتن به باشگاه را در هفته تعیین کنید، رفتن به باشگاه بعد از رساندن بچه ها به مدرسه را برنامه ریزی کنید. اگر می خواهید کالری مصرفی تان را پایین بیاورید، تصمیم بگیرید هر بار که منوی دسر را در دست گرفتید، چای سفارش دهید. تعریف محرک های این چنینی می توانند به شما در متعهد ماندن به اهدافتان کمک کنند و شما دیگر مجبور نیستید که به صورت مداوم به اهدافتان رجوع کنید.

حفظ انگیزه به هنگام طی نمودن مسیر دستیابی به اهداف، یکی از مواردی است که سبب تمایز افراد موفق و ناموفق از هم گردیده است. افراد موفق به روش هایی که در مقاله فوق ذکر شد، انگیزه خود را حفظ می کنند و روی اهداف خود متمرکزند. از این رو این افراد تا زمان رسیدن به هدف خود و موفقیت، بی وقفه و امیداوارنه به تلاش خود ادامه می دهند. 

 استاد احمد محمدی مدرس و سخنران انگیزشی در سمینار موفقیت، تمامی ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت از جمله انگیزه، تکنیک های خود انگیزشی و حفظ انگیزه و همچنین ویژگی های منحصر به فرد انسان های موفق را به شما تدریس خواهند نمود. می توانید برای اطلاع از نحوه ی ثبت نام در این سمینار و آشنایی با محتوای آموزشی آن روی لینک زیر کلیک نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

چرا کارمندان به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند؟ (1)
بخوانید

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه