بازاریابی چریکی ،روشی خلاقانه برای تبلیغات کسب و کار شما

بازاریابی چریکی ( یا پارتیزانی) ، یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی می‌کند با کمترین هزینه، بیشترین بازخورد را داشته باشد. از بازاریابی چریکی به عنوان بازاریابی بدون هزینه نیز یاد می‌شود، زیرا از شما دعوت می‌کند که زمان، انرژی وتخیلات خود را صرف تبلیغات کنید و فقط با پول به دنبال جذب مخاطب نباشید. اساس بازاریابی چریکی، مشابه تاکتیک جنگ چریکی است.  همانگونه که سربازها در جنگ‌های چریکی یا نامنظم، از حرکات غافلگیرکننده استفاده می‌کنند تا دشمن را شکست دهند. جی کانرد لویسون، پدر بازاریابی چریکی می گوید: روحیه و ماهیّت بازاریابی چریکی همیشه یک چیز است: دستیابی به هدف هایی مانند سود و جلب رضایت مخاطبان با استفاده از روش‌های غیر متعارف و سرمایه‌گذاری بر روی انرژی به جای پول ست.

دلیل موفیت بازاریابی چریکی چه بوده است؟

بازاریابی چریکی به راحتی قابل اجرا بوده و هزینه مالی آن بسیار کم است. با این وجود، می‌تواند تاثیری زیاد بر مخاطب داشته باشد و برند را به نحوی خلاقانه به مشتری معرفی کند. دقیقاً به خاطر همین خصوصیت ها بوده که این روش بازاریابی توانسته موفقیت‌های زیادی را برای کسب و کارهای کوچک در سراسر جهان به همراه داشته باشد. البته بدون  شک  شرایط فعلی اقتصاد جهانی نیز در محبوبیت بازاریابی چریکی نقشی مهم داشته است. هزینه‌های تکنولوژی روز به روز کمتر می‌شود و بر محبوبیت آن افزوده می شود. درست است که تعداد کسب و کارهای کوچک در سال‌های اخیر بیشتر شده‌است اما تعداد زیادی از همین کسب و کارهای کوچک، به دلیل صحیح نبودن بازاریابی با شکست مواجه شده‌اند. بازاریابی چریکی به کمک این کسب و کار ها آمده است.

تاریخچه بازاریابی چریکی

تاریخچه بازاریابی را می‌توان تا چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح دانست. یعنی وقتی که اولین مصری‌‌ها از پاپیروس برای تبلیغات استفاده کردند. در حقیقت، چیزی که ما به عنوان تبلیغات سنتی می‌شناسیم، به تدریج کامل‌ شده است. با این وجود، زمان شکفتن آن به اوایل قرن نوزده میلادی بر‌میگردد. در آن سال‌ها، هدف تبلیغات کم کم از درگیر کردن مخاطب و سرگرم کردن او، به سمت دادن اطلاعات مفید در مورد محصول و خدمات یک شرکت حرکت می‌کرد. درسال 1984، بازاریابی به اسم جی کانرد لویسون، عبارت “بازاریابی چریکی” را در کتابی بیان کرد. این روش، در جهان پر از هزینه بازاریابی سنتی، روشی عالی برای ماندگاری به کسب و کارهای کوچک ارائه می‌داد. در نتیجه، بسیاری از تجارت‌ها به تدریج این روش را بکار گرفتند و در نتیجه، تفکر و دیدی کاملاً جدید به بازاریابی پیدا کردند.

بازاریابی چریکی(پارتیزانی) به درد چه کسب و کارهایی می خورد؟

همانطور که گفته شد هدف اصلی بازاریابی پارتیزانی، کسب و کارهای کوچکی بودند که به روش‌های ساده و کم هزینه برای تبلیغات نیاز داشتند. اما این روش از بازاریابی فقط منحصر به تجارت‌های کوچک نیست و بسیاری از برندهای تجاری بزرگ نیز از آن استفاده کرده‌اند.

روش استفاده کسب و کارهای کوچک از بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی به دلیل اینکه معمولا با هزینه کم و دسترسی بالا به مخاطبان همراه است، روش خوبی برای تجارت کوچک شما است. استفاده از این روش همچنین شما را متفاوت از رقبایتان نشان می دهد، به دلیل اینکه شما به عنوان شرکتی خلاق و متفاوت در ذهن مخاطبان خود می نشینید و این برند تجاری شما را معتبر تر می کند.

روش استفاده ی کسب و کارهای بزرگ از بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی در اصل ایده‌ای بود که به کمک تجارت های کوچک آمد اما کسب و کارهای بزرگ نیز از این ایده استفاده کردند. کسب و کار های مختلف از بازاریابی چریکی به عنوان مکمل فعالیت های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. برخی از بازاریاب‌ها معتقد هستند که وقتی تجارت های معروف از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند، استراتژی آنها در واقع چریکی نیست زیرا این شرکت‌ها از بودجه بالایی برخوردارند و همچنان در هنگام انجام بازاریابی شرکت آنها معروف است.استفاده از بازایابی چریکی برای کسب و کارهای بزرگ ریسک زیادی دارد، ممکن است گاهی تبلیغات چریکی آنها شکست بخورد. تجارت‌های کوچک‌تر می‌توانند بسیار راحت تر به بازاریابی پارتیزانی بپردازند زیرا مردم شکست تبلیغاتی آنها را بسیار زودتر از یاد می برند.

تبلیغات چریکی و تاثیر آن در بازاریابی دیجیتال

ازاصول تبلیغات چریکی را  در بازاریابی اینترنتی نیز می توان استفاده کرد. ما می‌توانیم با هزینه کم، راه هایی پیدا کنیم که مخاطبان خود را غافلگیر کنیم و نام خود را در ذهن آنها ماندگار کنیم. البته، برای انجام این کار بهتر است شناخت درستی از فضای اینترنت به دست بیاوریم و با خصوصیات، مزایا و معایب بازاریابی اینترنتی آشنا باشیم.

مثال بازاریابی چریکی

سرقت تلفن همراه یکی از مشکل مهم در رومانیا است. آمارها گویای آن است که هر دو دقیقه، یک گوشی موبایل در این کشور دزدیده می‌شود. البته، مردم این کشور می‌توانند گوشی‌های خود را دربرابر سرقت بیمه کنند، اما خیلی از آنها فکر می‌کنند که نیازی به این کار ندارند. برای حل این مساله، یک شرکت‌ بیمه به نام وودافون، کیف‌ قاپ‌ هایی را استخدام کرد تا اهمیت بیمه شدن گوشی را به مردم نشان دهد، البته نه با دزدیدن گوشی، بلکه با انداختن تراکت‌هایی در کیف و جیب مردم که روی آنها نوشته بود “دزدیدن گوشی شما بسیار ساده است. تلفن خود را در وودافون بیمه کنید.”

با وجود اینکه بازاریابی چریکی در اکثر اوقات به کمک کسب و کارهای کوچک آمده است اما کسب و کارهای بزرگ نیز از این استراتژی بازاریابی استفاده کرده اند، اما اگر تصمیم به استفاده از این شیوه بازاریابی را دارید یک چیز را به یاد داشته باشید،  اگر ریسک پذیر نیستید بازاریابی چریکی برای شرکت شما مناسب نخواهد بود. از طرف دیگر شما با کمی خلاقیت و با هزینه کم می توانید یک کمپین تبلیغاتی متمایز داشته باشید.

شما برای یادگیری اصول و روش های کاربردی موفقیت در بازاریابی و کسب وکار، می توانید در سمینارهای بزرگ موفقیت با تدریس استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش شرکت کنید. استاد با ارائه راهکارهای کلیدی مهارت رشد و ترقی در کسب و کارتان را در اختیار شما قرار می دهد. شما با کلیک بر روی لینک زیر می تواند از آموزه های استاد بهره مند شوید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه