بازاریابی ترکیبی و فاکتور های مهم آن را بشناسید

یکی از مهم ترین اصطلاحات در بازاریابی اصطلاح «بازاریابی ترکیبی» است. بازاریابی ترکیبی یکی از قسمت های راهبردی و یا عملیاتی بازاریابی است. بازاریابی ترکیبی به عناوین دیگری مثل بازاریابی چهارپی (۴P) و یا بازاریابی هفت‌پی (۷P) نیز معروف است.بازاریابی چهارپی به معنای بازاریابی‌ای‌ است که در آن چهار فاکتورِ قیمت، مکان، محصول و پیشبرد (Price ,Place ,product ,Promotion  )مورد توجه قرار گیرد. بازاریابی هفت‌پی علاوه بر فاکتورهای بازاریابی چهارپی دارای سه فاکتور دیگر، مردم، فرایند عمل و شواهد فیزیکی( Process ,People ,Physical evidenc)نیز هست.

بازاریابی ترکیبی چیست؟

مفهوم بازاریابی ترکیبی مفهوم ساده‌ای است. برای درک بهتر، یک ترکیب ملموس، مثل یک کیک راتصور کنید. تمام کیک‌ها معمولا شامل تخم‌مرغ، شیر، آرد و شکر هستند. با تغییر میزان این مواد اولیه شما می‌توانید کیکی که به دست می‌آید را تغییر دهید. به عنوان مثال برای داشتن کیک شیرین‌تر باید از شکر بیشتری استفاده نمایید. این دقیقاً شبیه به بازاریابی ترکیبی است. پیشنهادی که شما به مشتری خودمی‌دهید می‌تواند با تغییر فاکتورهای بازاریابی ترکیبی دگرگون شود. به همین صورت هر بازاریابی ترکیبی نیز برای خود یک فعالیت منحصر به فرد محسوب می شود. در ادامه به فاکتورهای بازاریابی ترکیبی و جزئیات آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

قیمت

قیمت مقدار هزینه ای است که مشتری باید در مقابل دریافت خدمات، پرداخت نماید. هدف واحد تجاری درباره قیمت در حقیقت، کاهش هزینه‌ها از طریق اصلاح تولید و بهره‌وری است. مهم‌تر آنکه بازاریاب نیاز دارد تا قیمت‌گذاری را بر مبنای ارزش ذهنی کالا و خدمات برای خریداران و مشتریان افزایش دهد.

گل یا همان ماری جوانا باعث افزایش تمرکز و هوشیاری می گردد؟! - قسمت دوم
بخوانید

مکان

مکان شامل آن بخش از فعالیت‌های واحد تجاری می‌شود که در آن محصولات برای مشتریانِ هدف قابل دسترسی باشد. همچنین کانال، توزیع و واسطه نیز به نوعی مکان محسوب می‌شوند. منظور از مکان مکانیسمی است که از طریق آن کالاها و یا خدمات از واحد تجاری ارائه‌کننده‌ی آن‌ها به دست مصرف کننده یا مشتری می‌رسد.

محصول

 محصول به معنای ترکیبی از کالاها و خدماتی است که واحد تجاری به بازارِ مورد هدف ارائه می‌کند.

برای این‌که بتوانیم بهتر ماهیت یک محصول را درک کنیم، یک محصول را به سه محصول مختلف تفکیک می‌کنیم:

  1. محصول هسته‌ای [منظور سودی است که شما از یک کالا می‌برید.]
  2. محصول اصلی [منظور آن قسمت فیزیکی از محصول است که شما می‌توانید آن را با حواس خود درک کنید.]
  3. محصول الحاق شده [منظور چیزهای جانبی مرتبط با یک محصول نظیر ضمانت یا خدمات پس از فروش است]

چرخه‌ی عمر محصول برمبنای چرخه‌ی عمر بیولوژیکی آن مبتنی است. به عنوان مثال، یک دانه کشت می‌شود (تولید)، شروع به جوانه زدن می‌کند (رشد)، سپس آن دانه شاخ و برگ بیرون می آوردو با بیشتر شدن سن ریشه‌های خود را در زمین می‌گستراند (بلوغ)، پس از مدتی طولانی گیاه به عنوان یک موجود مسن جمع می شود تا اینکه در نهایت می‌میرد (زوال).

چرخه‌ی عمر مشتری به مانند چرخه‌ی عمر محصول است. با این وجود چرخه‌ی عمر مشتری بر تشکیل ارزش حیات برای مشتری تأکید دارد تا بر محصولاتی که مشتریان در طول زندگی خود به آن‌ها نیاز دارند.

گران قیمت ترین دفاتر کار جهان در کدام کشور ها قرار دارند؟
بخوانید

پیشبرد

پیشبرد دربردارنده تمام فعالیت‌هایی است که بازاریاب‌ها برای مطلع ساختن مشتریان اطراف محصولات‌شان و همچنین برای تشویق مشتریان بالقوه برای خرید این محصولات استفاده می کنند. پیشبرد شامل کل ابزارهایی است که برای انجام عملیات بازاریابی در اختیار بازاریاب‌ها قرار دارد. مثل بازاریابی ترکیبی. در صورتی که توافق مطلقی درباره محتوای اختصاصی ارتباطات بازاریابی ترکیبی وجود ندارد، فاکتورهای پیشبرد زیادی وجود دارند که شامل تبلیغات، پیشبرد فروش‌ها، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم، ارتباطات آنلاین و …می‌باشد.

شواهد فیزیکی

شواهد فیزیکی مجموعه ای است که در آن، خدمات تحویل داده می‌شوند. محیطی که در آن واحد تجاری و مشتری با یکدیگر در تعامل اند. شواهد فیزیکی دربردارنده تمام اجزاء محسوسی است که عملکرد و ارتباطات خدمات را آسان می کند. شواهد فیزیکی قسمت مادی خدمات را شامل می شوند. درواقع یک خدمت هیچ صفت فیزیکی‌ای ندارد، بنابراین مشتری می خواهد تا بر نشانه‌های مادی آن خدمت تکیه کند. مثال های زیادی از شواهد فیزیکی وجود دارند. مانند ساختمان‌های در حال ساخت، امکانات،  بروشورها، وبسایت‌ها و حتی کارت‌های تجاری نمونه‌هایی از شواهد فیزیکی هستند.

مردم

مردم بازیگرانی هستند که نقشی را در تحویل خدمات بازی می‌کنند و بنابراین تصور خریداران را، مثلا، درباره پرسنل واحد تجاری، مشتریان و دیگر افراد ساکن در محدوده‌ی خدمات تاثیر می گذارد. مردم مهم‌ترین عنصر در همه ی سرویس‌ها یا تجربیات مانند آن‌ها هستند. خدمات به تولید و مصرف در یک زمان نزدیک به یکدیگر گرایش دارند؛ در صورتی که مشتریان به در نظر گرفتن نیازهای فردی خود در مصرف این خدمات تمایل دارند.

چگونه می توانیم شغل مورد علاقه ی خود را پیدا نماییم؟
بخوانید

فرآیند عمل

فرآیند عمل تکنیک های واقعی، مکانیسم‌ها و جریان فعالیت‌هایی است که به وسیله آن آن سرویس‌ به مشتریان تحویل داده می‌شود. دریافت‌های گوناگونی از مفهوم فرآیند عمل در ادبیات تجاری و بازاریابی وجود دارد. بعضی فرآیند عمل را شامل هدفی برای رسیدن به یک خروجی خاص می‌دانند. مثلا، برای رسیدن به ۳۰ درصد سهامِ یک شرکت روند طراحی بازاریابی را اجرا می کنند. هرچند درواقع فرآیند عمل بیشتر به نقاط مشترک مشتری و تجارت و اینکه این دو چطور در یک مجموعه از فعالیت‌ها باهم معامله می‌کنند،توجه دارد.

یکی از مهم ترین اصطلاحات دربازاریابی اصطلاح «بازاریابی ترکیبی» است. بازاریابی ترکیبی یکی از قسمت های راهبردی و یا عملیاتی بازاریابی است. بنابراین آشنایی با اصول و تاثیرات آن برای صاحبان کسب و کار ضروری است.

توصیه تیم آکادمی بازار به شما این است که به هنگام تأسیس کسب و کار خود، نخست به مطالعه و تحقیقات گسترده بازاریابی بپردازید و بهترین راهکارها و روش های علمی و اصولی را انتخاب نمایید.استاد احمد محمدی، مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش در سمینار بزرگ موفقیت شما را با ابزار ها و اصول کلیدی برای موفقیت در کسب و کارتان آشنا می کند. برای بهره گیری از اصول کارآمدی که استاد ارائه می دهد بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه