اهمیت وجود نیروی انسانی کارآمد در کسب و کار

از 4 رکن اساسی یک بنگاه اقتصادی اعم از سرمایه، تجهیزات و امکانات، نیروی کار و دانش که البته دو رکن آخر در شرکت ­های دانش بنیان با یکدیگر هم پوشانی دارند، نیروی انسانی دانش­ور، یا به تعبیری کارکنان دانشی نقش بسزایی در پیشبرد اهداف یک بنگاه کار آفرینی دارند.

اهمیت این مسأله از اینجا آشکار می­ شود که در صنایع و شرکت­ هایی که به صورت عادی راه­ اندازی شده ­اند و از طرق مختلف به پیشرفت رسیده­ اند از قبیل فرصت­ های سرمایه­ گذاری، ارتباط با سازمان­ های بزرگ، سرمایه­ های زیاد، مونوپولی، ارزش متورم شده فعالیت ­های بازرگانی و این قبیل بستر های ترقی، اسمی از افراد مؤسس و تأثیر گذار در آنها شنیده نمی­ شود و آنها را افراد قابل و منحصر به فردی نمی ­دانند، اما وقتی یک بنگاه فرصتی بدیع در صنعت و کسب و کار ایجاد می­ کند، آن بنگاه در کنار مؤسس آن شناخته می ­شود.

نقش آن کارآفرین در آن مجموعه به صورتی است که حیات آن مجموعه به وی وابسته است. اگر در سازمان­ های معمولی رئوس آن تغییر کنند، تغییر چندانی در وضعیت سازمان پدید نمی ­آید، اما اگر یک کارآفرین به هر دلیلی از سازمان خود جدا شود، آن سازمان دیگر آن دوران درخشان خود را نخواهد داشت. همه این ها ناشی از ابعاد متمایز شخصیت کارآفرین است.

3 راهکار افزایش و تقویت تمرکز برای دستیابی به اهداف
بخوانید

به همین ترتیب سهم مراتب پایین تر سازمانی در یک بنگاه کارآفرینی پررنگ­ تر از دیگر سازمان­هاست. افرادی که در تیم اولیه یک Start-Up حضور دارند بایستی افرادی شایسته و توانمند باشند. این افراد باید بگونه­ ای متفاوت از دیگر سازمان­ها مجموعه خود را مدیریت کنند. رشد ناگهانی بنگاه­ های نوآورِ معروف حاکی از توانمندی منحصر به فرد رئوس آن سازمان ها می ­باشد. این که تیم اولیه این چنین مجموعه ­هایی بتوانند تعاملی سازنده و هم­ افزایی با یکدیگر داشته باشند و در عین حال در تخصص شغلی خود ویژگی­ هایی همچون ابتکار و خلاقیت، اعتماد به نفس، روحیه­ بخشی، انتقادپذیری، هدف­گرایی و عملگرایی داشته باشند در موفقیت آن بنگاه تأثیری بسزایی دارد.

چینش و ترکیب این نیروها نیز در موفقیت بنگاه اثر گذار است. اگر افراد در جای درست خود قرار نگیرند اثر بخشی لازم را نخواهند داشت. خیلی از اوقات افرادی که مهارت­ های در خلاف جهت همدیگر داشته­ اند توانسته­ اند یک ایده کارآفرینی را خوب جلو ببرند.

فرد صاحب ایده اصلی شخصیتی متفکر، احساس­گرا، درون­گرا، خلاق و آرمان­گراست و از طرف دیگر شریک وی فردی عمگرا، منطقی، برون­گرا و اجتماعی و واقعیت­ گراست. ترکیب این دو مورد می باشد که توانسته ایده را اجرایی کند. نه فرد دوم به تنهایی می­ توانست بنگاهی موفق داشته باشد و نه فرد اول. این دو در کنار یکدیگر آمیزه ­ای کامل از خصوصیات و شایستگی ­های لازم برای هدایت یک بنگاه نوآور را شکل داده ­اند.

8 ویژگی یک رئیس موفق و محبوب در تعامل با کارمندان
بخوانید

همین نظم در نقش­های مختلف یک تیم کارآفرینی نیز باید دیده شود. یعنی اگر همه آنها ویژگی­ های شبیه به هم داشته باشند آن بنگاه موفق نخواهد بود. چرا که تمامی شایستگی ­های لازم برای یک بنگاه نوآور پیشتاز در یک فرد دیده نمی­ شود، و این ترکیبی از نیروهاست که این دایره مهارت­ها را پوشش می ­دهد.

بُعد دیگر در بحث نیروهای انسانی در چنین شرایطی، سازماندهی و جاگیری صحیح آن­ها می ­باشد. اگر فردی که صاحب ایده بوده و دانش فنی قابل توجهی در زمینه ایده دارد در موقعیت بازاریابی قرار گیرد شاید نتواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. صرف خلاق بودن فرد دلیل بر برتر بودن وی در دیگر زمینه­ ها نمی ­شود. خیلی از مشکلات کارآفرینی­ های موفق نشده به دلیل شدت زیاد نقش مخترع در ابعاد مختلف کسب و کار بوده است. یعنی یک فرد فنی با دیدگاه ­های سخت و محکم صنعتی خود، ورود به مقولات نرم و متفاوتی همچون منابع انسانی، مذاکره با مشتریان و پیمانکاران و مشتری مداری کرده است.

در صورتی که اگر همین بنگاه فردی مناسب را در سمت بازاریابی قرار می­داد آن بنگاه می ­توانست از مهلکه ورشکستی نجات یابد. همین مسأله به عکس هم برقرار است. فردی که روحیات اجتماعی و رفتاری تبلیغاتی دارد اگر بخواهد ارزش ­آفرینی فنی کند شاید نتواند به اندازه یک فرد صنعت­گر خود ساخته این کار را به خوبی انجام دهد. نهایتاً اشاره می ­شود که موضوعاتی همچون سازماندهی، تشخیص استعداد، چینش تیمی و شایستگی ­های بنگاه کارآفرینی همه و همه از ارکان پر اهمیت و پرتأثیر در یک بنگاه کارآفرینی می­باشد که توجه به آنها در موفقیت آن بنگاه تأثیرگذار است.

حس بویایی و رایحه در بازاریابی چه نقشی ایفا می کنند؟
بخوانید

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه