اهمیت دوست داشتن خود و مهربانی با خویشتن

ما اغلب می‌شنویم و می‌خوانیم که مردم باید با دیگران مهربان باشند و با آن‌ها همدلی کرده و در مشکلات به آن‌ها کمک کنند. گاهی در شرایطی خاص ممکن است با برخی افراد با روی خوش برخورد کنیم و گاهی اینگونه نیست.

دوست داشتن و مهربانی کردن به دیگران کافی نیست، شما باید با خودتان مهربان و دوست باشید. ما که نزدیک ترین شخص به خودمان هستیم اغلب با خود مهربان نیستیم.

شما می‌توانید زندگی شادتری داشته باشید و از طریق تغییر نگرش نسبت به خودتان استرسی را که هر روز با آن مواجهید، از بین ببرید. زندگی فقط کار، امور روزمره، وظایف و مسئولیت‌ها نیست. شما به شیوه‌هایی برای تجدید قوای خود و آوردن شادی و نشاط به زندگی خود نیاز دارید.

پس از داشتن هدف، کار کردن و  انجام هرآنچه که مورد انتظار است، می‌توانید به هدف خود برسید اما آیا واقعاً شما شاد هستید؟ آیا از زندگی خود راضی هستید؟

درصورتی که شما با خود مهربان‌تر باشید و خود را بیشتر دوست داشته باشید و کارهای کوچک را با خوشحالی و شادی و رضایت  انجام دهید، شاداب‌تر و پر انرژی‌تر خواهید بود و زندگی‌تان رو به بهبودی می‌رود. کارهای روزانه کوچک می‌تواند به شما آرامش دهد، چشمانتان را رو به فرصت‌های جدید بگشاید، استرس را از بین ببرد و شاد شوید. در ذیل به برخی از رفتارها و عمل‌هایی پرداخته می‌شود که اغلب قادر به انجام آن هستید.

راه‌هایی برای دوست داشتن و مهربان بودن با خودتان

1. برنامه‌ریزی کنید تا 20 دقیقه در روز تنها باشید و کاری را انجام دهید که دوست دارید

هر فردی به زمان برای خودش نیاز دارد تا فکر کند، برنامه‌ریزی کند، مطالعه کند، به موسیقی گوش دهد یا تحت هیچ فشاری و بدون دستور گرفتن از کسی در تنهایی کاری را که دوست دارد، انجام دهد. در حالی که  تنها هستید، می‌توانید به خودتان و افکارتان توجه کنید و خودتان و نیازهایتان را بشناسید.

نکات کوچک اما اساسی که باید برای دستیابی به موفقیت به آنها عمل کنید(1)
بخوانید

2. گاهی مرخصی بگیرید تا کارهایی را انجام دهید که دوست دارید

 یک روز مرخصی بگیرید و کارهای روتین خود را کنار بگذارید و کاری متفاوت انجام دهید، کتاب‌هایی را بخوانید که تاکنون فرصت مطالعه‌شان را نداشته‌اید، با اتوبوس یا قطار به شهر دیگری سفر کنید یا به کنار ساحل دریا بروید. خوب است که از کارهای روزمره خود دور شوید و کارهای متفاوتی را انجام دهید . این عمل انرژی، بینش و تجارب جدید را برایتان فراهم می‌سازد.

3. گاهی خود را مهمان کنید

گاهی خود را مهمان کنید. به کافه تریای مورد علاقه خود بروید و یک فنجان قهوه بنوشید، به ساحل بروید و غروب را تماشا کنید. حتی می‌توانید برای خودتان کتاب و یک جفت کفش بخرید یا به تئاتر بروید. این ها مثال‌های کوچکی هستند. شما می‎‌توانید هرکاری را انجام دهید که باعث خوشحالی شما ‌شود.

4. خودتان را باور داشته باشید

اگر در شرایط بدی هستید به خودتان باور داشته باشید. باور کنید که از این وضعیت خارج خواهید شد. اگر دوست دارید به هدفی دست یابید، تصمیمی عملی شود، امتحان بدهید، برای انجام درست و موفق آن کار به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشید.  خودباوری به شما اعتماد به نفس و انگیزه می‌دهد، پس باید از هر فکر منفی و ناامیدکننده اجتناب کنید.

7 وسواس فکری که می توانند باعث پیشرفت شما شوند(1)
بخوانید

5. کلمات و عبارات تاکیدی مثبت را بکار گیرید

با تکرار کلمات مثبت به ذهن ناخودآگاه خود نشان دهید که به خودتان عشق می‌ورزید و بهترین‌ها را برای خود می‌خواهید. کلمات مثبت به شما حس مثبت و انگیزه‌ بخش می‌دهد و شما را به دنباله‌روی و عملی کردن برنامه‌ها و اهدافتان سوق می‌دهد.

6. جملات الهام‌بخش را بخوانید

 خواندن داستان‌های الهام‌بخش درمورد موفقیت، پیشرفت و دستیابی به اهداف، تنها چند دقیقه در روز به شما انگیزه و شوق می‌دهد. نقل قول‌های الهام‌بخش منبع دیگری از انگیزش هستند. خواندن چند نقل قول در صبح قبل از رفتن به سرکار، در طی روز و در شب قبل از رفتن به رختخواب به شما انگیزه و شوق و احساس مثبت بودن می‌دهد.

7. پیاده‌روی کنید

دست کم 30 دقیقه پیاده‌روی سریع انجام دهید. اگر گاهی بسیار پرمشغله هستید، می‌توانید در روز چندین بار به مدت10 دقیقه پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی سریع ورزش خوبی برای جسمتان است و بدن و ذهنتان تجدید نیرو می‌کنند و حس خوبی به شما می‌دهد. در حال پیاده‌روی به کار یا وظایف و مسئولیت‌های خود فکر نکنید در آن لحظه فقط لذت ببرید یا به موضوعات خوشحال‌کننده‌تر فکر کنید که به کارهای روزمره ارتباطی ندارند.

8. زودتر از همیشه بخوابید

گاهی تصمیم بگیرید زودتر از همیشه بخوایید، به خودتان برسید و یکی دو ساعت بیشتر بخوابید.

9. مهارت‌ها و نعمت‌های خود را برشمرید

این موضوع را دست کم نگیرید. مردم معمولاً قدر چیزهای خوب زندگی‌شان را ندارند و در مورد هر چیزی نق می‌زنند. اگر به نق زدن ادامه دهید، باعث غمگین شدن شما می‌شود و دیگران ترجیح می‌دهند که از شما فاصله بگیرند. به جای نق زدن هر روز، نعمت‌های خود را برشمرید. به چیزهای خوب در زندگی‌تان فکر کنید حتی اگر آن‌ها جزئی و کوچک باشند. به چیزهایی که به آن‌ها رسیده‌اید، مثلاً درمورد عشق در زندگی‌تان، مهارت‌هایتان و هر آنچه که مثبت است.

چگونه با کناره‌گیری از روابط عاطفی می‌توان از گذشته رهایی یافت؟
بخوانید

حتی اگر پولی ندارید و روزگار سختی را می‌گذرانید، با فکرکردن به وجود برخی نعمت‌ها در زندگی پی می‌برید. روی آنها متمرکز شوید، اغلب به آنها فکر کنید. شما متوجه خواهید شد که به تدریج آن‌ها در زندگی شما زیاد می‌شوند.

10. تفکر کنید در مورد اهدافی که به آن دست یافته‌اید و رؤیاهایی که برای شما به تحقق پیوسته‌اند

مردم معمولاً درمورد ناکامی‌ها، ناامیدی‌ها و مشکلات خود فکر می‌کنند. فکر کردن درمورد این امور به شما حس بد و ناخوشایندی می‌دهد. در عوض تلاش کنید تا تمرکز کنید بر کارهای خوبی که انجام می‌دهید و به اهدافی که به آن دست یافته‌اید. هرکسی در زندگی خود به یک چیزی رسیده است. آن چیز لزوماً نباید یک امر خارق‌العاده باشد؛ یافتن عشق، داشتن یک شغل، پختن یک کیک خوشمره به معنای موفقیت است. عملی کردن تصمیمی مشخص، بلیت گرفتن برای دیدن یک نمایش یا کم کردن وزن نیز می‌توانند نمونه‌ای از کارهای موفق باشند.

به خاطر آورید هر موفقیتی را که کسب کرده‌اید. این اعمال نوعی از دوست داشتن و مهربانی هستند که عزت نفس و اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. ضرورتی ندارد که با خود بسیار بد رفتار کنید، بلکه با خود مهربان و دوست باشید و اینگونه شما خوشحال‌تر، راضی‌تر و عاشق‌تر خواهید شد.

ثبت ديدگاه