افکار همانند امواجی هستند که با شتاب به سمت ساحل می روند

نوشته رِمِز ساسون

گاهی اقیانوس آرام و بدون موج است و یا فقط امواج کمی دارد. بعضی وقت‌ها به خصوص در روزهای طوفانی امواج شدید و برافروخته هستند و آنها با شتاب رو به ساحل پیش می‌روند. پس از رسیدن موجی به ساحل بلافاصله موجی دیگر می‌رسد. امواج به ویژه زمان برخورد با صخره‌های ساحل صدای پرخروشی را ایجاد می‌کنند و قطرات آب را در هوا پخش می‌کنند.

ذهن شبیه اقیانوس است و افکار در ذهن شبیه امواج دریا هستند. ذهن همیشه با افکار بسیاری که از ذهن می‌گذرند، آشفته و مشغول است، درست مثل امواجی که به سمت ساحل می‌تازند. حرکت دائمی افکار در ذهن وجود دارد. این وضعیتی همیشگی است که اغلب مردم از آن مطلع نیستند. شما تنها در موقعیت‌های خاص از این فعالیت آگاه می‌شوید همانند زمانی که باید کاری را انجام دهید که به توجه کامل نیاز دارد. در آن هنگام شما از افکاری که از ذهنتان عبور می‌کنند، آگاه می‌شوید.

حتی اگر نمی‌توانید ازحرکت امواج افکار در ذهن تان جلوگیری کنید، دست کم، درحد توان جریان آنها را کنترل کنید. چرا باید جریان بی وقفه افکار در ذهن را کنترل کرد و سرعت آن را کاهش داد؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد:

  1. همانطور که بدن به استراحت نیاز دارد و با آن سرحال می‌شود، ذهن نیز با استراحت احیاء می‌شود.
  2. ذهن آرام به شما کمک می‌کند جزئیات را ببینید و فرصت‌هایی را شناسایی کنید که ذهن مشوش قادر به تشخیص نیست.
  3. ذهن آرام کمک می‌کند تا به نحو احسن به کارهای روزمره رسیدگی کنید.
  4. زمانی که آرامش درونی برقرار باشد، ذهن بهتر و کارآمدتر عمل می‌کند.
  5. اگر می‌خواهید بر ذهن خود متمرکز باشید باید طوفان‌ها و امواج ذهنتان را آرام نگه دارید.
  6. اگر طوفانی از افکار دائمی در ذهنتان داشته باشید، قادر نخواهید بود تا برای پاسخگویی به سئوالات امتحان تمرکز داشته باشید، با دقت رانندگی کنید، کاری انجام دهید که نیازبه توجه دارد، ایمیلی بنویسید یا تفکر کنید.
  7. برای تفکر عمیق، توجه به جزئیات، مطالعه کردن یا تصمیم عاقلانه گرفتن  آرام کردن ذهنتان لازم است.
با نه گفتن به دیگران، به فرصت های عالی پیشروی خود بله بگویید
بخوانید

زمانی که امواج و باد قایق را به عقب هل ندهند، قایقرانی نیز آسانتر خواهد بود. وقتی که هیچ فکر مزاحمی ندارید یا نگران و مضطرب نیستید، راحت‌تر فکر می‌کنید و به کار خود ادامه می‌دهید.

چگونه جریان دائمی افکار ذهن را آرام کنیم؟

دو شیوه عمده برای آرام کردن امواج ذهن، تمرکز و مدیتیشن وجود دارد. شاید این دو مورد پسند هرکسی نباشد به خصوص اینکه این روزها اکثر مردم برای بهبود این مهارت‌ها نمی‌خواهند زمان و تلاش زیادی را صرف کنند. آن‌ها می‌خواهند سریع نتیجه بگیرند اما این امر همیشه امکان ندارد. روش‌های فوری همیشه نتیجه بخش نیست. بدون آموزش و  تلاش و صرف زمان نمی‌توان زبان خارجه را در چند روز یاد گرفت یا به مدال المپیک دست یافت.

Thoughts Are Like Waves Rushing to the Shore

لازم است بدانید که ذهن به چه اندازه ناآرام است

نحوه کار بدین صورت است:

در مکانی آرام بنشنید و به آنچه که در ذهنتان می‌گذرد، توجه کنید. شاید عجیب و غریب باشد به خصوص اگر قبلاً چنین کاری نکرده باشید. ممکن است بپرسید: چرا باید این کار را انجام دهم؟ مگر نتیجه چنین کاری چیست؟:

  1. به مقدار زیادی از ذهن خود آگاه می‌شوید.
  2. از افکارتان مطلع می‌شوید.
  3. تجربه بدون واسطه‌ای از نحوه حرکت افکار در ذهن را کسب می‌کنید.
  4. شما درمی‌یابید که آرامش درونی چیست.
5 دلیلی که ثابت می کند چرا باید اهداف غیرواقع‌بینانه داشته باشید
بخوانید

تلاش کنید که افکارتان را نظاره کنید گویی که یک رژه یا نمایش را تماشا می‌کنید. به افکاری که وارد ذهن می‌شوند و می‌روند، نگاه کنید. در عین حال تا جایی که ممکن است از کلنجار رفتن با افکارتان و دنباله کردن آن‌ها خودداری کنید. شاید تعجب کنید از بعضی افکاری که گاهی با سرعت زیاد به ذهنتان خطور می‌کنند، دقیقاً مثل امواجی که یکی پس از دیگری و بدون هیچ وقفه‌ای به سوی ساحل در حرکتند.

هریک از افکار سعی دارد که توجه شما را به خود جلب کند و شما را از نظاره کردن افکار دیگر باز ‌دارد. متوجه می‌شوید که توجه شما بدون هیچ کنترلی، از فکری به فکر دیگر به سرعت در حال حرکت است. پی می‌برید که برای بیش از چند ثانیه نمی‌توانید نظاره‌گر افکارتان باشید. به محض اینکه یک فکر خاصی توجهتان را جلب می‌کند، در آن موقع فکری  دیگر ذهن شما را درگیر می‌کند.

فرض کنید شما قادر به آرام کردن این افکار هستید و تصمیم می‌گیرید فقط بر افکاری تمرکز کنید که خودتان می‌خواهید. این موضوع زمانی ممکن می‌شود که یاد بگیرید ارباب ذهن خود باشید اما این کار به فعالیت درونی و تلاش نیاز دارد. یاد گرفتن تمرکز بر ذهن، تمرین مدیتیشن و بالا بردن انضباط فردی و اراده کمک می‌کند که ارباب ذهن خود باشید. این امر همچنین شما را قادر به آرام کردن امواجی می‌سازد که به سوی ذهنتان حمله‌ور هستند.

چگونه در جنگ علیه منفی گرایی پیروز شویم (2)؟
بخوانید

دو روز مختلف به ساحل بروید؛ یک روز که طوفان شدید و هوا ابری است و روز دیگر که هوا خوب و آفتابی است و بادی نمی‌وزد. کدام روزها پیاده‌روی در کنار ساحل دلپذیرتر است؟ در کدام روز این کار بی‌خطر و لذت‌بخش‌تر است و می‌توانید افق را ببینید. جواب واضح است. این قضیه درباره ذهنتان هم صدق می‌کند. زندگی آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود زمانی که ذهن آرام و آسوده باشد و این آرامش را می‌توان از طریق آموزش به دست آورد.

من در کتاب خود با عنوان “نجواهای دائمی ذهنت را آرام کن” چنین نوشته‌ام:

“ذهن ابزار عجیبی است. آن پیچیده‌تر از پیشرفته‌ترین کامپیوترهاست. اما آشفتگی ذهنی ممانعت می‌کند از اینکه شما از آرامش درونی و خونسردی لذت ببرید.

در صورتی که شما به هر فکر بی‌ارزشی اجازه دهید که توجه شما را جلب کند و ذهنتان را مشغول سازد، نمی‌توانید از آرامش و آسودگی خاطر بهره ببرید. ذهن ابزار مهمی است اما لازم است به آن آموزش داد، آن را پروراند و تشویش و ناآرامی‌اش را کاهش داد.

زمانی که اقیانوس مواج است و چیزی را به داخل اقیانوس پرتاب می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ جسمی که شما پرتاب می‌کنید به اطراف و بالا و پایین و روی این موج و آن موج پرت می‌شود. دقیقاً این اتفاق برای فردی رخ می‌دهد که به افکارش اجازه می‌دهد تا او را بدون هیچ کنترل و تمرکزی به هرجایی که می خواهند ببرند و قطعاً  شما نمی‌خواهید چنین چیزی اتفاق بیافتد.”

ثبت ديدگاه