اشتباهات رایج برندسازی که برند شما را نابود می کنند

برندسازی یا برندینگ یکی از مسائل مهم در بازاریابی است. برندینگ به معنای تعریف هویت برای محصول مورد نظر پیش از ارسال و در دسترس مخاطبان قرار دادن است. در این مقاله سعی می کنیم راه حل هایی عملی برای برندسازی ارائه کنیم.

اولین نکته در برندسازی تعریف هویت محصول مورد نظر پیش از آغاز تبلیغات است.اگر با موسسان شرکت ها در مورد وقت و هزینه ای که صرف بازاریابی کرده اند صحبت کنید٬ متوجه خواهید شد که از کلمات “برندسازی” و “تبلیغات” متناوبا و به جای هم استفاده می کنند.این امر نشان دهنده ی اشتباه فراگیر در مورد جایگاه و تعریف این لغات است. تحقیقات نشان داده است شرکت هایی که بازاریابی محصول خود را بدون تعریف هویت اولیه انجام می دهند٬در بازگشت هزینه یا به دست آوردن حمایت مالی دچار مشکل خواهند شد.

اگر بدون این که برای برند خود هویت سازی انجام دهید٬ کار بازاریابی و معرفی محصول را آغاز کرده اید شک نکنید که هزینه ی شما مفید نخواهد بود و از بین خواهد رفت.

راب فرنکل یکی از متخصصان برندسازی و نویسنده در مورد برندسازی می گوید:

«برندسازی یکی از پر اشتباه ترین بخش های بازاریابی حتی در میان افراد با تجربه است.برندسازی تبلیغات یا بازاریابی نیست بلکه فعالیتی است که پیش از تمامی امور انجام می شود. شما در ابتدا برند را می سازید و برای آن شروع به جلب توجه می کنید.»

برند شما٬ شخصیت و هویت شماست

بسیاری از مردم تصور می کنند برندسازی موفق یعنی به دست آوردن توجه دیگران در حالی که اینطور نیست. می توان گفت همه در مورد سرطان می دانند اما چند نفر می خواهند سرطان داشته باشند؟ برندسازی یعنی محصول شما تنها راه حل برای مشکل مردم باشد. زمانی که به جایگاه “تنها” رسیدید دیگر کسی نمی تواند جایگاه شما را در خطر قرار دهد٬ که به این معنا است که مشتریان با خیال راحت و علاقه ،حاضر به هزینه برای دسترسی به محصول یا سرویس شما هستند.

چگونه برای کسب و کار خود مشتريان وفادار جذب کنیم
بخوانید

محصول یا سرویس ارائه شده، برند شما محسوب نمی شود همان طور که لوگو یا کارت ویزیت هم برند محسوب نمی شود. برند یعنی هویت و ماهیتی که برای شرکت خود در نظر گرفته اید. برند یعنی آن چه مشتریان شما زمانی که به شرکت فکر می کنند یا زمانی که شرکتتان را ترک می کنند در ذهن آنها شکل گرفته است.

اشتباهات رایج در برندسازی

برند یعنی آن چه شرکت براساس آن شناخته می شود. به آینه نگاه کنید و فکر کنید من برای چه خصیصه ای میان خانواده یا دوستان شهرت دارم این همان برند شما است. به اتاق های شرکتتان بروید و از کارمندان سوال کنید به نظر شما ویژگی کار کردن در شرکت ما چیست؟ ما چه ویژگی خاصی داریم؟ به این ویژگی ها فکر کنید نتیجه همان برند شماست. به خاطر داشته باشید اگر شما به عنوان مسئول شرکت نتوانید برندتان را تعریف کنید٬ مشتریان نیز نمی توانند.اما این تمام مشکل نخواهد بود٬ مشکل زمانی بزرگ است گه به جای این که شما برند را تعریف کنید فرد یا افراد دیگری مانند رقبا برای شما برند را تعریف کنند.

استیو سسیل برند و برندینگ را اینگونه تعریف می کند:

«برند یعنی عهد و پیمان و برندسازی یعنی آن چه از عهد و پیمان شما برای مشتریان باقی می ماند.»

به بازاریابی به عنوان یک جعبه ابزار نگاه کنید که در آن ابزار زیادی مانند برندسازی٬ بازاریابی ایمیلی٬ تبلیغات و … وجود دارد.ب ازاریابی یعنی استفاده از تمامی ابزار  های موجود برای راضی کردن کاربران و مشتریان در جهتی خاص مانند خرید محصول مورد نظر شما یا شرکت در یک نظرسنجی عمومی.

نکات کوچک اما اساسی که باید برای دستیابی به موفقیت به آنها عمل کنید(2)
بخوانید

 

یک برنامه ی بازاریابی دقیق آن برنامه ای است که تمامی یا حداقل بیشتر ابزار موجود در جعبه بازاریابی را مورد استفاده قرار می دهد.

اگر هنوز برند خود را تعریف نکرده اید حتی یک لحظه را صرف بازاریابی در بخش های دیگر نکنید. برند های بزرگ مانند اپل یا آدیداس را همه می شناسند و مخاطبان خاص خود را دارند٬ اما شرکت های کوچک تر نیز می توانند در بخش های مشابه آغاز به فعالیت کنند به این شرط که بتوانند هویت برند خود را بهتر تعریف کنند. برند آن تصویری است که پس از شنیدن نام شرکت در ذهن مخاطب تشکیل می شود و معمولا در ذهن هر فرد با دیگری متفاوت است.

 

مطالب مرتبط:

1397/2/22 5:03:50 اسفند 22ام, 1396|برندینگ, مقالات|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه