استفاده از اصول بازاریابی نوین جهت پیشرفت در کسب و کار

ضرورت استفاده از روش های علمی در بازاریابی و استفاده از شیوه های تحلیل نظام مند بسیاری از فرصت های شغلی سنتی در حوزه بازاریابی را در معرض تهدید قرار داده است. این به معنی آن است که به زودی شاهد منقرض شدن بسیاری از روش های بازاریابی سنتی و تغییرات و دگرگونی جاری این حوزه خواهیم بود. بنابراین خبر بسیار خوب برای اهالی بازاریابی ظهور فرصت های جدید در پی رواج استفاده از اصول بازاریابی نوین در کسب و کار است. درواقع تغییرات این حوزه را می توان به عنوان قدمی مهم در مسیر تکامل بازاریابی دانست. پس باید برای فعالیت قدرتمندانه در این زمینه از پیچیدگی های بازاریابی نوین اطلاعات کامل داشت. شاید به علت همین پیچیدگی ها و ظرافت های حوزه بازاریابی نوین باشد که آن را اکنون به نام هنر بازاریابی می شناسند.

بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتالی به کارکرد وب سایت ها، جستجو گرها، شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و تبلیغات می پردازد. یعنی باتوجه به امکانات موجود در آن وقت استفاده از تبلیغات محیطی که معمولا شامل بیلبوردهای بزرگ و کوچک بود، گزینه موردعلاقه طراحان آگهی و بازاریاب ها به حساب می آید. این روش سنتی در تبلیغات که تا اواخر دهه 70 ادامه داشت با تغییرات بنیادی در حوزه گرافیک جای خود را به تبلیغات تلویزیونی داد. همانطور که می دانید، در روش بالا هر دهه از تاریخ بازاریابی با نام یک ابزار ویژه گره خورده است. این نکته در شناخت اختلاف عمده دوران نوین با دهه های قبلی اهمیت بسیار زیادی دارد. موارد مورد توجه در بازاریابی نوین:

_ استفاده از چند ابزار

به همین علت اسکات سِلر به عنوان یک تحلیل گر در حوزه بازاریابی به ضرورت استفاده از چند ابزار به طور همزمان اعتقاد دارد: «در زمان های گذشته محدودیت ها و مشکلات تکنولوژی مانع از استفاده از چند ابزار مختلف باهم می شد. با این وجود اکنون بدون استفاده از چند ابزار مختلف در کنار یکدیگر شانس موفقیت در عرصه بازاریابی را بسیار کم می کند.»

برنامه ریزی ذهن ناخودآگاه
بخوانید

_ توجه به انتظارات مخاطب

علاوه بر پیشرفت های تکنولوژی بایدافزایش انتظارات مخاطبان را نیز مد نظر قرار داد. بنابر گفته های اسکات، تا 20سال گذشته انتظار افراد از یک کمپین بازاریابی ارائه روشن و دقیق خصوصیات یک محصول نبود. با این حال امروزه افراد به جلوه های بصری و شیوه داستان سرایی الگوهای بازاریابی توجه بسیار زیادی دارند.

_ اهمیت شبکه اجتماعی و تلوزیونی

برهمین اساس بهره گیری از ابزارهای گوناگونی مانند شبکه های اجتماعی، تلویزیون، آگهی های محیطی و ایمیل الزامی می باشد. به همین دلیل اسکات روی دو فناوری شبکه های اجتماعی و شبکه های تلویزیونی و اینترنتی تاکید زیادی دارد. بر این اساس به دلیل استقبال گسترده افراد از دو فناوری مذکور استفاده تجاری از آنها از سوی بازاریاب ها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

بازاریابی محتوایی

مسئله محتوا در بازاریابی نوین ، بحث های بسیار زیادی را به وجود آورده است. تعداد زیادی از کارشناسان معتقدند که در جهان امروز بازاریاب ها در قفس آهنین گیر افتاده اند که تمام فعالیت های آنها برمبنای فرمت هایی مانند اندازه، طول و مدت زمان سنجیده می شود. مثلا شاید در دهه 70 میلادی پخش تبلیغات به مدت دو دقیقه از کانال های پربیننده تلویزیونی کاملا عادی محسوب می شد. اما امروزه دیگر نمی توان تبلیغی طولانی را بر روی آنتن برد و انتظار داشت که مخاطب استقبال کند. در واقع براساس نظرات کارشناسان حوزه رسانه اگر تبلیغی بیش از 30 ثانیه طول بکشد، شبکه مورد نظر با ریزش بسیار زیاد مخاطب رو به رو خواهد شد. این مسئله نشان دهنده ی آن است که در عصر مدرن بازاریاب ها هر روزه در محدودیت و تنگناهای بیشتری قرار می گیرند و راهی برای بروز خلاقیت شان باقی نمی ماند.

کاربرد عبارات تاکیدی برای احساس بهتر نسبت به خود و زندگی
بخوانید

مواردی که این شیوه از بازاریابی به همراه دارد:

_ پیچیده شدن کار بازاریاب ها

اسکات سِلر موضوع سخنرانی خود را در کنفرانس آتالانتا سال 2016  برهمین مبنا انتخاب کرد. وی تلاش کرد تا نشان دهد مرز دقیقی میان امکان بروز خلاقیت افراد و موانع ساختاری وجود دارد: «زمانی هر پروژه بازاریابی که استفاده می شد اگر خوراک محتوایی قابل توجه و جذابی داشت موفقیت طراحان را ضمانت می کرد. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی های نوین موجب سختگیری مخاطبان شده است. دیگر کنار هم گذاشتن نماد های گوناگون و در برخی موارد متناقض با سلیقه مخاطب همخوانی ندارد.»

_ تمرکز بر روی مخاطب

آنچه اسکات به دنبال اثبات آن است، مخاطب سالاری در فضای بازاریابی نوین است. براین مبنا انتخاب محتوا دیگر بدون توجه به مشتریان و بازار هدف انجام نمی شود. تمرکز اصلی امروزه روی مخاطب قرار گرفته است. با این وجود نباید فکر کرد که عرصه روی خلاقیت مستقل بازاریاب ها بسته شده است. در تحلیل آخر نحوه تعامل میان حوزه بازاریابی و خواسته های مخاطب به صورتی سازمان خواهد یافت که ایده های بازاریابی با وجود داشتن استقلال و هویت خلاقانه شان تا اندازه ای هم به انتظارات مخاطب محدود باشد.

بازاریابی علمی

اهمیت بازاریابی علمی به عنوان مسئله ای جدید همچنان بحث زیادی به همراه دارد. با این وجود نگاهی به روند تغییر الگوهای بازاریابی برندهای معتبر و بزرگ از جهت گیری به سمت بازاریابی علمی حکایت دارد. در اینجا منظور از بازاریابی علمی استفاده از  روش های نظام مند در جمع آوری اطلاعات و تحلیل بازخوردهای فعالیت های بازاریابی است. شاون اسکیلمن به عنوان پژوهشگری که اولین بحث ها را در خصوص بازاریابی علمی مطرح ساخت به غلط بسیاری از شرکت ها در استفاده از روش های علمی اعتقاد دارد: «بسیاری از شرکت ها تنها فکر می کنند از روش های بازاریابی علمی استفاده می کنند. در واقع این روش از بازاریابی بیشتر در ارتباط با روش شناسی دقیق با هدف جمع آوری اطلاعات و همچنین ایجاد روندهای ثابت برای اصلاح مداوم برنامه های بازاریابی است.»

7 شیوه برای جذب انرژی مثبت
بخوانید

براساس آنچه اسکیلمن می گوید، بازاریابی علمی این حوزه را از یک روند خطی به چرخه ای پایان ناپذیر تبدیل کرده است. بر این مبنا دیگر نقطه پایانی برای فعالیت بازاریابی وجود ندارد.

همان طور که نیاز های اولیه بازاریابی در حال تغییر و تحول است، آژانس های بازاریابی و شرکت ها نیازمند انطباق خود با تحولات نوین هستند. صاحبان کسب و کار برای پیشرفت نیازمند به کارگیری روش های نوین و همگام شدن با خواسته های مخاطبان هستند.

استاد احمد محمدی، مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش در سمینار بزرگ موفقیت اصول کلیدی و روش های نوین جهت پیشرفت در کسب و کار را در اختیار شما قرار می دهد. شما با مراجعه به آدرس اینترنتی زیر می توانید از آموزه های استاد بهره مند شوید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه