آیا گمان می کنید که ایده تان شکست می خورد؟

در بسیاری از اوقات شکست یک بنگاه کارآفرینی دیگران را به این عقیده وا می ­دارد که ایده، ایده مناسبی نبوده است. آیا این امر همیشه صادق است؟

در روند و جریانات کارآفرینی که تا کنون در کشور ما طی شده است، به دفعات دیده می­ شود که چه بسا ایده­ هایی که به ذهن هر کسی خطور کرده است و مردم آن را نادیده می­ گرفته ­اند، اما تبدیل به یک کسب و کار شده اند. برای مثال می توان به فروشگاه های زنجیره ای اشاره نمود. در گذشته دید مردم نسبت به یک فروشگاه همانند یک تعاونی برای فروش جنس­ های ارزان قیمت به افراد کم درآمد بود. اما هایپر استار با مقداری ابتکار این سنت را شکست و پایه گذار نسل جدید فروشگاه­ های  زنجیره ای گردید. طوری که بعد از آن شاهد رشد روزافزون این دست فروشگاه ­ها هستیم: جانبو، افق کوروش و… اما چه چیزی باعث احیاء این کسب و کار شد. اگر نگاهی به سبک ارائه خدمات در فروشگاه­ های نسل جدید داشته باشیم، در می ­یابیم که چند نکته بسیار مهم باعث استقبال مردم از آنها شده است.

دکور زیبا و حرفه ­ای، وسیع بودن دامنه محصولات، حضور برندها در آن، سهولت دسترسی  و امکانات رفاهی برای مشتریان، به روز بودن اجناس و مدل­ها و … اینها ابتکاراتی بوده اند که سبک کار این فروشگاه­ها را از نوع قدیمی آنها متمایز کرده است. در حال حاضر دید خیلی از مردم به فروشگاه به بخشی از سرگرمی­ و فعالیت ­های ارزشمند در هفته تبدیل شده است. مکانی که بتوانند در عین لذت بردن، خرید یک هفته یا یک ماه خود را در آنجا انجام دهند.

اهمیت حفظ تعادل میان کار و زندگی شخصی
بخوانید

داشتن ایده خوب برای شروع کسب و کار بسیار مهم است اما چه بسا نحوه اجرای ایده و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آن از موضوع ایده بسیار مهم تر است.

در خیلی از موارد دیگر نیز شاهد این چرخش منعطفانه هستیم. یعنی حفظ محور اصلی کسب و کار و تغییر جزئیات که می توان به تجهیز باشگاه­های بدن­سازی به دستگاه­های جدید و متنوع، پارک­های آبی مجهز شده به وسایل و فضاسازی­ های جدید، نمایش­های عروسکی با ایجاد تمایز در شخصیت­های آن، بستنی ­های با طعم­ های مختلف که به صورت اسکوپ عرضه می­شود و … اشاره نمود. تمام این موارد حاکی از محصولات یا خدماتی است که رو به کمرنگ شدن ­رفته  اما با ایجاد مقداری ابتکار در آنها کسب و کار احیاء شده است. این در حقیقت از کم یا اضافه شدن اجزایی به محصول یا خدمات حاصل می ­شود.

در بسیاری از مواقع محیط عرضه هنوز به بلوغ مصرف نرسیده است. مواردی همچون زیرساخت ­ها، فرهنگ و دانش عمومی، منع قانونی و … همه در ورود موفقیت ­آمیز یک محصول در بازار سهم بسزایی دارند. فروشگاه دیجیتالی از مواردی است که تا کنون نمونه­ های زیادی در داخل داشته است، اما به دلیل نبود عوامل تسهیل ­گر متعدد از جمله پرداخت امن اینترنتی و بعد فرهنگ عمومی خرید اینترنتی تا کنون مورد اقبال قرار نگرفته بود. اما امروزه شاهد برندهایی در این صنعت هستیم  که اوج شکوفایی خرید اینترنتی را به منصه ظهور گذارده ­اند.

آیا با مزایای حسادت و غبطه خوردن آشنا هستید؟
بخوانید

مجری کسب و کار نیز سهم قابل توجهی در موفقیت آن ایفا می­کند. چه بسا ایده­ای که به دلیل معرفی غلط یا ضعف امکانات نتوانسته آغاز خوبی داشته باشد. اما همان ایده توسط فردی دیگر به خوبی جا افتاده است. برای مثال می­توان به محصولات لبنی اشاره کرد که تا قبل از حضور برند معروف کاله تنوع و نو­آوری ­های چندانی نداشتند. مردم شاهد یک سری محصولاتی بودند که به ناچار برای تأمین وعده ­های خود از آنها استفاده می­ کردند. اما برندهای جدید و محبوبی همچون کاله، شیرآوران و … که صنایعی خصوصی محسوب می­گردند و توانسته اند سهم عمده ای از بازار را تصاحب کنند. ضعف برندهای دولتی در این صنعت خود حاکی از سهم بسزای مجری در موفقیت یک ایده می ­باشد.

در این نوشتار سعی بر این شد تا شیوه های مختلف به ثمر رساندن یک ایده را که حتی در عرضه اولیه خود چندان موفق هم نبوده است، برشمریم. کارآفرینان محترم می­توانند با در نظر داشتن این موارد نگاهی به موقعیت کسب و کار خود داشته تا در دام قضاوت­های نادرست درباره گیرایی ایده و شکست آن نیفتند.

 

مطالب مرتبط:

درس هایی از بزرگترین آموزگار جهان مدیریت (پیتر دراکر)
بخوانید

ثبت ديدگاه