آیا می دانید مدیتیشن موفق بدون داشتن تمرکز امکان پذیر نیست؟

نوشته رِمِز ساسون

یک مدیتیشن موفق به تمرکز خوب نیاز دارد. اما این بدان معنا نیست که اگر تمرکز ندارید نمی‌توانید مدیتیشن کنید. شما می‌ توانید این کار را انجام دهید اما آن مدیتیشن عمیق و متمرکزی نخواهد بود با وجود این مطمئناً برای شما مفید است.

تمرکز بالاتر مدیتیشن را راحت‌ تر  و سودمندتر  می‌کند. این موضوع شبیه بازی بسکتبال است. می‎توانید بسکتبال بازی کنید و لذت ببرید حتی بدون اینکه در بازی بسکتبال خوب و به اندازه کافی سریع باشید. برخی اصلاً مهارت‌ های بسکتبال را ندارند و صرفاً برای خوشگذرانی و سرگرمی این کار را انجام می‌دهند و تعدادی از اشخاص در این زمینه مستعد هستند، به طور منظم آموزش می‌بینند و به تیم‌های حرفه‌ای می‌ پیوندند.

درمورد مدیتیشن هم بدین گونه است. هرچه بیشتر با مهارت‌های آن آشنا باشید بهتر در مدیتیشن پیشرفت خواهید کرد و یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که بیشتر به مدیتیشن کمک می‌کند، داشتن تمرکز است.

زمانی که شروع به مدیتیشن می‌کنید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا پس از چند دقیقه متوجه می‌شوید که مدیتیشن را متوقف کرده‌اید و مشغول فکر کردن درمورد چیزهای دیگر شده‌اید؟

به دلیل عدم تمرکز و عدم توانایی در تمرکز ذهن این حالت رخ می‌دهد. نه تنها درمورد مدیتیشن این موضوع وجود دارد بلکه درمورد هر فعالیت دیگر، کار، مطالعه یا هرچه که به تمرکز نیاز دارد این اتفاق می‌افتد.

حرکت دائمی داشتن، منحرف شدن از فکری به فکر دیگر و بازنایستادن از حرکت از عادات ذهن است. می‌توانید این عادت را تغییر دهید، ذهن را مطیع و آرام کنید. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. اگر خواهان پیشرفت در مسیر مدیتیشن هستید، باید کنترل ذهن خود را به دست بگیرید.

آشنایی با 7 اصل اخلاقی مهم در مدیریت موفق یک سازمان منسجم
بخوانید

Do you know that successful meditation is not possible without focusing?

در این مقاله دلایل متنوعی ارائه می‌شود که بیانگر این است که چرا تمرکز و ذهن متمرکز برای مدیتیشن ضروری است. یادآوری می‌کنم که هرگز نداشتن تمرکز نباید شما را از انجام مدیتیشن بازدارد. با پایداری و نظم، تمرکز شما بیشتر می‌شود.

چرا برای مدیتیشن بهتر به تمرکز نیاز است؟

1. شما به تمرکز نیاز دارید تا بتوانید به مدیتیشن خود توجه لازم را داشته باشید

بدون داشتن تمرکز، ذهنتان از فکری به فکر دیگر منحرف می‌شود و این دیگر مدیتیشن نیست. مدیتیشن این نیست که به قصد مدیتیشن و مراقبه برای ده، بیست و سی دقیقه در زیر نور آفتاب بنشنید ولی به رؤیاپردازی و فکر کردن در مورد همه چیز مشغول باشید. اگر حواستان پرت می‌شود و بارها این اتفاق می‌افتد، آرام باشید و ناراحت نشوید و دوباره ذهن خود را به مدیتیشن متمرکز کنید. با پایداری و جدیت، تمرکز و مدیتیشن شما بهتر می‌شود و ذهنتان را بهتر کنترل خواهید کرد.

2. عدم تمرکز وقت شما را تلف می‌کند

اگر شما نمی‌توانید تمرکز کنید و مدام در حال فکر کردن درمورد کار، غذا و فیلمی که دیروز دیده‌اید یا آنچه که عصر می‌خواهید انجام دهید، هستید، ذهن شما آشفته و ناآرام است. بدون تردید هدف مدیتیشن این است که به ذهن آرامش دهد نه اینکه موجب ناآرامی ذهن شود که در اینصورت این اتلاف وقت شما است.

ولی اگر بتوانید توجهتان را بر روی مدیتیشن متمرکز سازید و از آن فاصله نگیرید، شما  از وقت خود بهترین بهره‌وری را خواهید داشت. شما می‌توانید برای20 دقیقه بنشینید و مدیتیشن کنید اما فقط از 5% وقت خود استفاده کنید و بقیه‌ی زمان خود را برای افکار بیهوده و خیال‌پردازی‌ها هدر ‌دهید. ممکن است با تمرین و تجربه تا 10%، 20% و حتی 100% از زمان 20 دقیقه‌ای مدیتیشن را به نحو احسن استفاده کنید. باید تمرکز کنید و به سایر افکارتان اجازه حواس‌پرتی را ندهید. برای انجام چنین کاری به تصمیم جدی و انضباط شخصی لازم دارید. اگر شما خیال‌پردازی می‌کنید یا به ذهنتان اجازه می‌دهید که همانند یک پروانه از فکری به فکر دیگر پرواز کند، هیچ مدیتیشن و پیشرفتی نخواهید داشت.

3 راه مواجه با ندای انتقادی درون و صلح با خویشتن(1)
بخوانید

3. تمرکز، هجوم افکار به ذهن شما را کاهش می‌دهد

تمرکز بر فکر یا موضوعی از ورود افکار دیگر به ذهنتان خودداری می‌کند. تمرکز شبیه نگهبانی است که از ورود مهمانان ناخوانده جلوگیری می‌کند. در مدیتیشن هرچه تمرکز بیشتری داشته باشید، بی‌اعتنایی به افکار مزاحم راحت‌تر خواهد بود. با کاهش افکار در ذهنتان، به آرامش می‌رسید و شاد خواهید بود و نگرانی‌ هایتان نیز کمتر می‌شود.

تمرکز کردن را یاد بگیرید. آیا اغلب حواستان پرت می‌شود؟ آیا قادر به تمرکز بر ذهنتان نیستید؟ نحوه‌ی بهتر کردن تمرکزتان را یاد بگیرید و با تمرین ذهنی ساده مهارت‌ های تمرکز را تقویت کنید. این به شما کمک می‌کند تا بر اهداف، وظایف و کار خود متمرکز شوید. برای رسیدن به موفقیت، تمرکز امری ضروری است.

4. تمرکز به شما کمک می‌کند تا افکار و خاطرات برآمده از ذهن را نادیده بگیرید

زمانی که شما نشسته‌اید و استراحت می‌کنید و به مدیتیشن می‌پردازید، جسم و ذهن شما آرام‌تر می‌شود. ‌ذهن به آرامش عادت ندارد، بنابراین از ذهن ناخودآگاه، افکار و خاطرات مختلفی خارج می‌شود و توجه شما را به خود جلب می‌کند.

این دلیل دیگری است که علت نیاز شما به تمرکز در مدیتیشن را نشان می‌دهد. آن به شما کمک می‌کند که از جریان مداوم افکار و خاطرات در ذهن خود جلوگیری کنید. این افکار و خاطرات بیشتر منفی و بیهوده هستند یا درمورد چیزهایی هستند که خوانده‌اید، شنیده‌اید یا دیده‌اید و اغلب ‌اهمیتی ندارند و از انجام یک مدیتیشن عمیق‌تر جلوگیری می‌کنند.

برای بازیابی آرامش درون چگونه ببخشیم و یا طلب بخشش کنیم؟
بخوانید

5. شما برای لذت بردن از آرامش درونی به تمرکز نیاز دارید

تمرکز نیرویی است که شما را قادر می‌سازد تا توجه خود را در یک نقطه ثابت نگه دارید و اجازه می‌دهد تا مدیتیشن ادامه یابد.  در مجموع آنها پچ پچ‌ها و نجواهای درونی در ذهنتان را آرام می‌کنند و دست یافتن به آرامش درونی را از درون شما امکانپذیر می‌سازد.

هرزمانی که ذهن آرام‌تر می‌شود، حالتی از آرامش درونی را درک می‌کنید. این منجر به افزایش آگاهی، احساس خوشبختی، بینش و درک بهتر از زندگی می‌شود. دلایل عمده‌ای وجود دارد که چرا هنگام مدیتیشن شما به تمرکز نیاز دارید. از آنجایی که تمرکز در پیشرفت مدیتیشن شما کمک می‌کند و آن را  نتیجه‌بخش می‌سازد، ارزشمند است که آن را به ذهن آموزش دهیم. با یک ذهن متمرکز شده نیروهای ذهنی و توجه خود را بهبود می‌دهید و هرکاری را بهتر و کارآمدتر و در بازه زمانی کمتر انجام می‌دهید.

ثبت ديدگاه