آیا منظور از کناره گیری عاطفی این است که بی تفاوت باشیم؟

در کتاب «کناره گیری عاطفی برای یک زندگی بهتر» مثالی که درمورد توضیح کناره گیری عاطفی آورده‌ام این است که شما در ایستگاه خط منتظر اتوبوس ایستاده‌اید و فردی از راه می‌رسد و به جلوی صف می‌رود. در این مورد پیشنهاد من این است که آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید.

یکی از خوانندگان کتابم گفته بود که اگر همیشه بخواهیم آرامش خود را حفظ کنیم و این کار را به عادتی برای خود تبدیل کنیم چگونه در جهان واقعی زندگی‌مان را پیش ببریم؟ او اضافه کرده بود ما هنگامی که از بیشتر امور کناره بگیریم، آرام هستیم اما شاید خطر از دست دادن کنترل زندگی را پیش‌رو داشته باشیم به عبارت دیگر توانایی خود را برای مبارزه با این جهان واقعی که هر لحظۀ آن مهم است از بین ببریم یا توانایی مقابله با خطاها را نداشته باشیم. او نگران نحوۀ تعادل هر چیز و چگونگی استفاده از راهکار مفید در زمان مناسب بود.

کناره گیری عاطفی ارتباطی به بی تفاوت بودن ندارد

کناره گیری عاطفی که من از آن سخن می‌گویم ربطی به بی‌تفاوت بودن و ناتوان بودن در برابر کارهای روزمره ندارد. کاملاً برعکس حرف من این است که هنگام عصبانی شدن و بروز احساسات منفی، از چیزی دلخور نشوید. این کار منجر به داشتن زندگی مفیدتر و کنترل بیشتر بر زندگی می‌شود. درمورد مثال ارائه شده خواننده گفت: ” از دیدگاهی دیگر، در این حین که ما دغدغۀ حفظ آرامش خود را داریم، فرد ممکن است که به ما گوش کند و به عقب صف برگردد.”

این کاملاً درست است. شاید به کسی که به جلوی صف می‌رود چیزی بگویید و شاید هم تصمیم بگیرید که این کار را نکنید. شما بر اساس عقل و خردتان عمل می‌کنید نه مطابق با واکنش عصبی و غریزی‌تان.

چند توصیه کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس
بخوانید

در این موارد باید از شخص به آرامی تقاضا کنیم که به عقب برگردد و در صف بایستد یا اصلاً چیزی نگوییم. این انتخاب بستگی به خصلت آن شخص و موقعیت دارد. معمولاً شخصی که سرزده به جلوی صف می‌رود فردی بی‌ادب و بدون ملاحظه است و اگر ما به او چیزی بگوییم ممکن است که عصبانی شود و به ما پرخاشگری کند. در این مواقع بهتر است که چیزی نگوییم. این رفتار ضعف یا انفعال ما را نمی‌رساند بلکه آن خردمندی است و در شرایطی دیگر امکان دارد که گفتن چیزی به این شخص کاری درست باشد.انتخابی دیگر هم وجود دارد. این وضعیت را می‌توانید یک تمرینی برای قدرت درونی در نظر داشته باشید.

وقتی شما از دست کسی دلخور و عصبانی هستید اما جلوی خود را می گیرید و به تندی با او برخورد نمی کنید درواقع شما در حال تقویت کنترل خود، تحمل و خود-انضباطی هستید. به علت ضعیف بودن یا ترس داشتن نیست که  جلوی خود را گرفته اید اما شما باید این موقعیت را به عنوان یک تمرین در نظر داشته باشید. این شبیه بالا بردن دمبل برای تقویت عضلات است.

emotional withdrawal

تأکید می‌کنم که آرامش به معنای منفعل بودن نیست. وقتی ذهن و عواطف آرام باشند، هنگام روبرو شدن با مردم عقل دخالت دارد و فرد هم عصبانی نمی‌شود. شاید عجیب و غریب به نظر برسد اما فرد آرام و دارای نگرش کناره گیری عاطفی می‌تواند در زندگی روزمره، در کار، ورزش یا هر زمینۀ دیگر فعال باشد. یک سوء برداشت کلی درمورد آرامش و آسایش خاطر وجود دارد. مردم آرامش را به منفعل بودن، مطیع بودن و فقدان انرژی و رغبت ربط می‌دهند. اما این کاملاً اشتباه است. آرامش ذهنی قدرت درونی، جرأت و اعتماد به نفس را شکل می‌دهد.

رژیم های غذایی مناسب برای کنترل خشم
بخوانید

حقیقت این است زمانی‌که شما روی آرامش و کناره گیری کار می‌کنید به طور غیرمستقیم قدرت درونی‌تان را نیز بهبود می‌دهید. به علاوه دامنۀ آگاهی‌تان را فراتر از خود و شخصیتتان افزایش می‌دهید. ذهن می‌تواند آرام باشد و حتی خالی از هر فکری باشد اما در عین حال می‌توانید کار کنید، به طور معمول با دیگران صحبت کنید و در تعامل باشید. آرامش درونی وجود دارد اما ظاهراً شما فعالانه به زندگی‌تان ادامه می‌دهید. شاید عجیب به نظر برسد، اما با تلاش و تمرین هرکسی می‌تواند به آن دست یابد.

مثالی دیگر

۳ نفر را در یک موقعیت و مکان در نظر بگیرید یکی در محل کار، یکی فروشگاه و یکی در جای دیگر. نفر اول فردی منفعل و خونسرد است. او بی‌ دست و پاست، به پایین نگاه می‌کند، تماس چشمی برقرار نمی‌کند و با صدای آهسته سخن می‌گوید. نفر دوم بازیگر خوبی است، تلاش می‌کند که با اعتماد به نفس و قوی نشان داده شود گرچه این خصلت را ندارد. نفر سوم آرام و دارای خصلت کناره گیری عاطفی است. او با اعتماد به نفس است. مستقیم و صاف می‌نشیند و از نگاه کردن به چشم طرف مقابل ترسی ندارد و با صدای رسا صحبت می‌کند.

نظر دیگران درمورد این ۳ نفر چیست و هنگام دیدار با آنها چگونه رفتار می‌کنند؟

۱. احتمالاً آنها به اولین شخص بی‌احترامی یا بی‌اعتنایی می‌کنند چراکه خونسرد و ترسو به نظر می‌رسد.

پنج قدم برای جلوگیری از سکون و باز کردن قفل ذهنی
بخوانید

۲. احتمالاً به نفر دوم گوش می‌دهند و به حرف‌هایش توجه می‌کنند. اما از آنجایی‌که او نقش بازی می‌کند امکان دارد که مردم متوجه شوند و بفهمند که رفتار او صرفاً یک بازی است.

۳. نفر سوم که با اعتماد به نفس است با هرچیزی دمساز نمی‌شود. در هر موقعیت و شرایطی احساس آرامش می‌کند، درحالی‌که آرامش و قدرت را به دیگران منتقل می‌کند. این رفتار باعث می‌شود که دیگران خود به خود به او احترام بگذارند.

افراد قوی و موفق اجازه نمی دهند که شرایط و عواطف بد بیرونی، آرامش و احساسات درونی آنان را تحت تأثیرات منفی خود قرار دهد. آنان همواره کوشش می نمایند که آرامش درون و حالت متعادل ذهنی خود را حفظ کنند و شاد باقی بمانند. اما باید در نظر داشته باشید که کنترل احساسات در شرایط بحرانی که شما باید بر حل مشکل تمرکز داشته باشید به معنی این نیست که شما بی تفاوت هستید. مهارت کناره گیری عاطفی، مهارتی اکتسابی است و تنها با کمی تمرین، تفکر و تمرکز قابل دستیابی می باشد. 

در سمینار موفقیت، استاد احمد محمدی از مهارت هایی که افراد موفق در خود تقویت نموده اند و بر آن مهارت ها مسلط گشته اند، سخن خواهند گفت. مهارت هایی مانند تمرکز، هدفگذاری، تصویرسازی ذهنی و همچنین مهارت مهمی که در بالا هم مورد بحث قرار گرفت یعنی مهارت کناره گیری عاطفی، و در کل هر چیزی که در موفقیت شما مؤثر باشد، در سمینار موفقیت مورد بحث قرار خواهند گرفت. بنابراین می توانید برای یادگیری این مهارت ها در سمینار موفقیت شرکت نمایید. کافی است به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه