آشنایی با مهارت‌های اساسی کارآفرینی برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار

کارآفرینان برای راه‌ اندازی و اداره یک کسب و کار موفق، به مهارت‌ های گوناگون نیاز دارند. توانایی در بکارگیری صحیح دانش کسب شده و استفاده از آن در اداره کسب و کار، نمایانگر سطح مهارت‌ های تخصصی یک کارآفرین است. این مهارت‌ ها در کسب و کارهای گوناگون متفاوت است و مسلم است هر کسب و کاری به مهارت و دانش تخصصی خاصی نیاز دارد. اما دانش و مهارت‌ هایی نیز وجود دارند که در تمامی کسب و کارها مورد نیاز و مشترک است که عبارتند از:

  • مهارت‌ های عمومی کسب و کار
  • مهارت‌ های مدیریتی

مهارت‌ های عمومی کسب و کار

یک فرد به عنوان کارآفرین ابتدا باید در مورد ایده و فرصتی که در ذهن دارد، تحقیق کرده و سپس موجبات تبدیل این ایده و فرصت به کسب و کار اقتصادی را فراهم آورد. بعد از شکل گرفتن ایده تجاری نیاز دارید که این ایده را به صورت مکتوب تنظیم کنید، تا هم به عنوان راهنمایی برای مدیریت و تصمیم‌ گیری باشد و هم به عنوان وسیله‌ای برای جذب سرمایه و تأمین مالی و دیگر منابع مورد نیاز. این سند مکتوب را طرح کسب و کار (Business Plan) گویند.

طرح کسب و کار الگویی برای خلق ثروت است. این الگو نشان دهنده این است که یک بنگاه چه مجموعه فعالیت هایی را، چگونه و در چه زمانی باید به انجام رسانده تا مشتریان از آنچه که از بنگاه انتظار دارند بهره مند شوند و در عین حال بنگاه نیز به سود دست یابد.

Understanding the Essential Entrepreneurship Skill

مدل کسب‌وکار نشان می دهد که چگونه یک سازمان برای تولید محصول یا ارائه خدمت خود می تواند ایجاد ارزش افزوده کند. به بیان ساده تر این مدل‌ها که در واقع چهارچوبی برای پول سازی و خلق ثروت هستند، به سه پرسش کلیدی در مورد شرکت‌ها پاسخ می‌دهند: کدام فعالیتها، چگونه و چه وقت باید انجام شوند؟

پاسخ صحیح به این پرسشها منجر به عملکرد مناسب شرکت‌ها و ارائه مزایای مطلوب به مشتریان شده و در نهایت سود را برای شرکت به ارمغان می‌آورد.

مهارت در برقراری ارتباط مؤثر و سودمند با سرمایه‌ داران در جهت تأمین منابع برای راه‌ اندازی یک کسب و کار، همچنین توانایی برقراری ارتباط با صاحبان کسب و کارهای دیگر، رقبا، تأمین‌کنندگان، خریداران، فروشندگان، سازمان‌ های مرتبط و مسئولان و … از جمله مهارت‌ هایی است که در همه کسب و کارها مشترک است و هر فردی به عنوان کارآفرین نیازمند آن است.

  • مهارت در انتخاب نوع کسب و کار: با توجه به ماهیت کسب و کار به لحاظ میزان سرمایه و تعداد شرکا، میزان مسئولیت‌ پذیری فرد یا افراد، قوانین و مقررات و … می‌بایست نوع شرکت خدماتی/ تولیدی مشخص شود.
  • مهارت در انتخاب نام کسب و کار: یعنی مهارت در انتخاب نامی گویا، متناسب با فرهنگ، ملیت، ماهیت شغل و … که در برنامه‌ های برندینگ مورد تأکید قرار می‌ گیرد.
  • مهارت در انتخاب مکان کسب وکار: مکان کسب و کار نیازمند دقت نظر بالایی است و متغیر های زیادی از جمله بازار، کسب و کار های مرتبط، رقبا، مشتریان، قوانین و … باید در انتخاب آن در نظر گرفته شود.
  • مهارت در کنترل و نظارت: بدست آوردن اطلاعات در مورد محیط و متغیر های اثر گذار بر آن و اطلاع از وضعیت و روند انجام کسب و کار، کارآفرین را در غلبه بر مسائل و مشکلات رویداد های احتمالی آماد می‌سازد.

مهارت‌های مدیریتی

مهارت‌ های مدیریتی در هشت دسته طبقه‌ بندی شده‌اند که در شکل مشاهده می‌ نمایید. هر یک از مهارت‌ ها نیازمند تخصص و آگاهی در آن حوزه می‌ باشد که تفصیل آنها در این مجال نمی‌ گنجد.

  • مدیریت فنی: مهارت در انجام فعالیت‌ های تخصصی همچون تولید، انبارداری، خرید، فروش و توزیع.
  • مدیریت خطر پذیری: توانایی و مهارت مقابله با پیشامد های احتمالی و بازگشت به حالت تعادل در کسب و کار
  • مدیریت بازاریابی: توانایی و مهارت انجام تحقیقات بازار، مشتریان، رقبا، مهارت در قیمت‌ گذاری، در انتخاب شیوه‌ های مناسب تبلیغات، تعیین روش مناسب برای فروش و گزینش کانال‌ های توزیع مناسب.
  • مدیریت راهبردی: نوانایی تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه‌ای جامع برای رسیدن به اهداف بلند مدت در کسب و کار.
  • مدیریت مالی: مهارت در تأمین سرمایه، استفاده از این سرمایه و تحصیص بودجه و همچنین مهارت در ثبت و طبقه‌بندی اطلاعات و رویداد های مایل روزنامه و سالانه به منظور نشان دادن موقعیت مالی شرکت.
  • مدیریت روابط انسانی: درک و فهم رفتار با کارکنان و چگونگی گزینش و بکارگیری آنها.
  • مدریت زمان: مدیریت استفاده بهینه از زمان، برای اجرای هر برنامه و بودجه‌ بندی زمان.
  • مدیریت توسعه: توانایی تطبیق با تغییرات و به روز رسانی فرآیند ها و امور.

مطالب مرتبط:

1397/2/30 11:46:58 اردیبهشت 23ام, 1397|کسب وکار اینترنتی, مقالات|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه

1 × چهار =